لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

توضیح معاون وزیر: هدف از احراز هویت اینترنتی ورود به حریم شخصی نیست


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید که هدف این وزارتخانه از طرح احراز هویت کاربران اینترنت ورود به حریم شخصی افراد «نیست»، بلکه دسته‌بندی افراد به گروه‌هایی مانند اساتید، دانشجویان و سایر اصناف با هدف «مدیریت نیازهای هر گروه» است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، روز شنبه، ۱۵ آذر، شناسایی هویت کاربران اینترنت را از «اولویت‌های در دست اقدام» این وزارتخانه ذکر کرده و گفته بود که «در آینده» هیچ کاربر «بدون هویت اینترنت» در ایران وجود نخواهد داشت.

در این توضیح این گفته وزیر، علی‌اصغر عمیدیان، معاون وزیر ارتباطات، روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، گفت: «وقتی صحبت تعیین هویت می‌شود، هویتی است که قابلیت دسته‌بندی داشته باشد و منظور ورود به محتوای حریم شخصی افراد نیست.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی اضافه کرد: «منظور از تعیین هویت کاربران یعنی دسته‌بندی افراد به گروه‌های اساتید، دانشگاه‌ها، دانشجویان، کسبه و سایر اصناف تا بتوان موارد مورد نیاز هر گروه را مدیریت کرد.»

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: «هویت گفته شده منظور هویت اقشار مختلف مردم برای دسته‌بندی نیازهای‌شان است.»

آقای عمیدیان در ادامه قانون اساسی و قانون جرایم رایانه‌ای را «خطوط قرمزی» ذکر کرد که بدون آنها نمی‌توان به حریم خصوصی افراد نزدیک شد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی در رسانه‌های ایران از احراز هویت کاربران اینترنت در قالب طرح‌هایی چون «فیلترینگ هوشمند» و «شبکه ملی اطلاعات» منتشر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز روز ۱۸ آبان از اجرای مرحله اول «فیلترینگ هوشمند» ظرف یک ماه آینده خبر داده و گفته بود که مرحله دوم این طرح ظرف سه ماه و مرحله سوم آن تا شش ماه آینده کامل می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، در این نوع از فیلترینگ دسترسی به هیچ وب‌سایتی به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای آن سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

دولت ایران همچنین سال‌هاست طرحی با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» برای جدا کردن اینترنت کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آن‌لاین طراحی شده‌ است.

اما منتقدان این شبکه نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش‌ها از نتیجه بررسی کمیته ویژه رئیس ‌جمهور برای بررسی پارازیت‌ها گفت: «اندازه‌گیری‌ها انجام و به ریاست جمهوری ارسال شده»، اما «تحلیل این که آیا سطح تشعشعات منطبق با استاندارد است یا خیر و این که آیا این حد تشعشع بر سلامتی انسان تأثیر دارد بر عهده سازمان انرژی اتمی و سپس وزارت بهداشت است.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، روز یک‌شنبه، ۹ آذر، از ارسال گزارش مشترک پنج وزارتخانه و سازمان دولتی درباره پارازیت‌ها به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خبر داده و گفته بود که بخشی از پارازیت‌ها «تحت نظارت» این وزارتخانه نیست.

آقای عمیدیان در واکنش به سخنان مسئولان سازمان هواشناسی درباره تاثیر پارازیت‌ها گفت: «موضوع هواشناسی مربوط به تداخل سایت هواشناسی با فرکانس استاندارد وای‌فای [اینترنت بی‌سیم] است. برای حل این مشکل یا باید سایت هواشناسی به بیرون از شهر منتقل شود یا تنظیمات فنی را به گونه‌ای انجام دهند که تداخل فرکانسی با سیگنال‌های وای‌فای نداشته باشد.»

پس از توفان خردادماه در تهران که کشته و خسارات زیادی بر جای گذاشت، سازمان هواشناسی ایران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته است این توفان را پیش‌بینی کند.

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌ها توسط مردم از سال ۸۰ توسط جمهوری اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG