لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

پرسش از وزیر ارشاد در مجلس در پی سفر خبرنگار اسرائیلی به ایران


اورلی آزولایی
اورلی آزولایی

یک ماه پس از سفر یک خبرنگار زن اسرائیلی به همراه یک تور گردشگران غربی به ایران، پس‌لرزه‌های آن در تهران همچنان ادامه دارد.

مجلس شورای اسلامی علی جنتی، وزیر ارشاد، و مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، را احضار کرده است تا بپرسد چرا در زمان صدور روادید برای این زن اسرائیلی، دست‌کم به محل تولد او توجه نشده است.

به گفته لاله افتخاری، نماینده جناح اصولگرا، در روز دوشنبه، ۳۱ فروردین، از وزیر ارشاد و رئیس سازمان گردشگری خواسته شده روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، در مجلس حضور یابند.

اورلی آزولایی، زن زاده شهر «ریشون لتصیون» در مرکز اسرائیل، در ماه مارس همراه با یک گروه از گردشگران غربی به ایران سفر کرد.

دو هفته پیش در پی بازتاب گزارش خانم آزولایی در روزنامه یدیعوت آخرونوت در تل‌آویو، چند مقام ایرانی وزارت فرهنگ و ارشاد را متهم کردند که چرا برای یک خبرنگار اسرائیلی که سابقه زیادی نیز در کار خبرنگاری برای یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های اسرائیل دارد، روادید صادر شده است.

در همین زمینه حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، دو هفته قبل گفت که چون این زن به عنوان خبرنگار درخواست روادید نکرده، این وزارتخانه مسئولیتی در برابر ورود او به ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز وزیر ارشاد قبلا گفته بود که این خبرنگار زن با گذرنامه اروپایی خود به ایران آمده و خود را به عنوان خبرنگار معرفی نکرده است.

اما محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه، ۳۱ فروردین، گفت که بررسی‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که این زن با گذرنامه آمریکایی خود به ایران آمد.

خانم «آزولایی» چون زاده یک خانواده یهودی مراکشی است، افزون بر تابعیت و گذرنامه اسرائیلی، مانند بسیاری دیگر از یهودیان مراکشی گذرنامه فرانسوی نیز دارد.

این زن ۶۲ ساله سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند و گذرنامه آمریکایی نیز دارد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه گفت که این زن در زمان حضور خود در ایران «جاسوسی» نکرده و «ارتباط گیری خاصی» نداشته است، اما صرف ورود او در حالی که در گذرنامه‌اش محل تولدش اسرائیل قید شده، باید بررسی شود.

به گفته آقای جوکار، بررسی های وزارت اطلاعات ایران نشان داده است که «آزولایی» همراه با ۲۹ گردشگر غربی دیگر، با توقفی در فرانکفورت آلمان وارد ایران شده است.

این نماینده مجلس گفت، خواهان جلوگیری از ورود افراد متولد شده در اسرائیل هستیم، زیرا ممکن است «زیر پوشش سرویس های امنیتی بیگانگان با اهدافی» وارد کشور شوند.

خانم آزولایی در گزارش‌های سفر خود در روزنامه یدیعوت آخرونوت این واقعیت را که همراه با گردشگران غربی به ایران سفر کرده پنهان نگه داشت و سفر خود را به نادرست به عنوان اقدام متهورانه یک زن خبرنگار اسرائیلی «در سرزمین هزار آیت‌الله» به تصویر کشید.

او همراه با گردشگران دیگر از تهران، شیراز، اصفهان و همدان دیدار کرد.

خانم آزولایی درگذشته به عربستان سعودی، افغانستان، پاکستان، کویت و چند کشور عربی و اسلامی دیگر نیز سفر کرده و نیز گزارش‌هایی از کره شمالی داشته است.

خانم آزولایی همسر هاوارد آرنشتین، خبرنگار آمریکایی مسئول رادیوی شبکه سی‌بی‌اس، در واشینگتن است.

XS
SM
MD
LG