لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

خامنه‌ای در روز مذاکرات ژنو ۳: یک قدم از حقوق اتمی عقب‌نشینی نشود


علی‌ خامنه‌ای در جمع بسیجیان در مصلای تهران
علی‌ خامنه‌ای در جمع بسیجیان در مصلای تهران
در حالی که تنها ساعاتی تا آغاز مذاکرات هسته‌ای ژنو ۳ باقی مانده است، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۹ آبان‌ماه، در جمع گروه بزرگی از نیروهای بسیجی ایران بار دیگر به طرف مقابل مذاکره خاطرنشان کرد که ایران «ذره‌ای» از حقوق اتمی خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران برای «ده‌ها هزار» نیروی بسیجی سخنرانی می‌کرد در سخنانی شدیداللحن دولت ایالات متحده آمریکا را «راس استکبار» دانست.

او با این حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی با مردم آمریکا «دشمنی ندارد» و می‌خواهد با همه ملت‌ها رابطه داشته باشد؛ بلکه به گفته او «مشکل» حکومت جمهوری اسلامی با «دولت آمریکا و استکبار» است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنرانی خود به مقامات دولت ایران هشدار داد که «کسی نگوید که فلان کار در زمان فلان رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت، همه‌شان یکی هستند، در برابر نظام جمهوری اسلامی یک سیاست دارند».

آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود که تنها ساعاتی پیش از مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱ در ژنو، سوئیس، ایراد شد تاکید کرد که برای طرف ایرانی «خطوط قرمزی وجود دارد» که مذاکره‌کنندگان ایرانی «موظفند» آنها را رعایت کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای با این حال در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که «البته در جزئیات این مذاکرات مداخله نمی‌کنیم».

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود از یک سو تاکید کرد که از دولت حسن روحانی در مذاکرات اتمی ژنو حمایت می‌کند، اما از طرف دیگر گفت که «اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای».

آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته نیز در حمایت از دولت آقای روحانی که چند هفته‌ای را سخت سرگرم مذاکره با قدرت‌های جهانی بوده گفته بود که کسی حق ندارد مذاکره‌کنندگان ایرانی را سازشکار بخواند.

آیت‌الله خامنه‌ای در حمله‌ای شدیداللحن به اسرائیل که ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می‌کند این کشور را «سگ هار نجس منطقه یعنی رژیم صهیونیستی» خواند و در مقابل اسرائیل را متهم کرد که رژیم «نامشروعی» است که «جز شر چیزی برای دنیا نداشته است».

او در جایی دیگر با اشاره به دولت اسرائیل گفت که «اسم حیوان را هم بر روی آنها نمی‌شود گذاشت».

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال در سخنانی تند به کسانی که قصد تعرض و تجاوز به ایران را داشته باشند هشدار داد که به آنان «چنان سیلی‌ای خواهد زد که هرگز فراموش نخواهد کرد».

علی خامنه‌ای که برای «۵۰ هزار» فرمانده بسیج از سراسر کشور در مصلای تهران سخنرانی می‌کرد در گفته‌های خود تاکید کرد که «نظام اسلامی» ایران با استکبار سر خصومت و دشمنی دارد و «دولت آمریکا در راس استکبار است».

این سخنان در حالی است که مذاکره‌کنندگان ایرانی تا ساعاتی دیگر در شهر ژنو با نمایندگان اعضای گروه ۵+۱ بر سر میز مذاکره خواهند نشست، گروهی که یکی از اعضای آن ایالات متحده آمریکاست.
XS
SM
MD
LG