لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

دیپلمات ایرانی ربوده‌شده در یمن به تهران بازگشت


حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، از آزادی دیپلمات ایرانی خبر داد
حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، از آزادی دیپلمات ایرانی خبر داد

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی، که در تیرماه سال ۹۲ در یمن ربوده شده بود، آزاد و روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، وارد تهران شده است. هنوز هیچ مقامی درباره ماهیت ربایندگان این دیپلمات اظهار نظر نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفت که «تیم ویژه‌ای» از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در «یک سلسله علمیات پیچیده و دشوار و در یک منطقه بسیار خاص و در بخشی از کشور یمن» موفق شده است آقای نیکبخت را آزاد کند.

این دیپلمات ایرانی نیز در مصاحبه‌ای به خبرگزاری ایرنا گفت: «من در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان از خانه عازم سفارت شدم که در یکی از خیابان‌ها آنان به سمت خودروی من پیچیدند و مرا ربودند.»

آقای نیکبخت اضافه کرد: «من هیچ کس را ندیدم، هیچ‌ شناختی نداشتم و نمی‌دانستم که این افراد مسلح چه کسانی هستند.»

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که برای آزادی آقای نیکبخت به هیچ یک از شروط، به گفته او، «تروریست‌ها» پاسخ مثبتی داده نشده و او «با کمترین هزینه» آزاد شده است.

وزیر اطلاعات ایران اشاره‌ای به ماهیت ربایندگان آقای نیکبخت و نحوه آزادی او نکرده است.

ربوده شدن آقای نیکبخت در سال ۹۲ همزمان با درگیری‌ها بین حوثی‌ها و سنی‌های سلفی در شمال یمن رخ داد.

در بهمن‌ماه همان سال نیز ابوالقاسم اسدی، دیپلمات ایرانی، در شهر صنعا، پایتخت یمن، بر اثر حمله افراد مسلح کشته شد.

آزادی آقای نیکبخت در حالی است که رسانه‌های ایران از ورود یک هیئت یمنی از صنعا به تهران از روز یک‌شنبه خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این هیئت از تعدادی از «معاونان وزیران یمن» تشکیل شده که روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، با علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، دیدار کرده‌اند.

آزادی دیپلمات ایرانی پس از آن اتفاق می‌افتد که شیعیان حوثی یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند با تصرف ساختمان‌های دولتی صنعا (پایتخت)، کنترل این شهر و دولت یمن را در دست گرفتند.

حوثی‌ها عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، را نیز مدتی در حبس خانگی نگه داشتند، اما به دنبال فشارهای بین‌المللی او را آزاد کردند.

رئیس جمهور یمن بعد از آزادی به شهر عدن در جنوب این کشور رفت و در این شهر بار دیگر اعلام ریاست جمهوری کرد.

پس از این اتفاق، تعدادی از کشورهای عربی به نشانه حمایت از رئیس جمهور یمن، سفارتخانه‌های خود را به عدن منتقل کردند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت از جمله این کشور‌ها هستند.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نیز سفارتخانه‌های خود را در صنعا تعطیل کرده، اما هنوز آن را به عدن منتقل نکرده‌اند.

حوثی‌ها پیروان مذهب شیعه زیدی هستند و از سال ۲۰۰۴ برای مقابله با آن چه تبعیض علیه حقوق خود می‌خوانند بارها دست به مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی زده‌اند.

درگیری میان طرفین تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG