لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

واکنش به ناآرامی در مهاباد: متهم مرگ مشکوک دختر جوان بازداشت شد


پس از انتشار گزارش‌هایی از ناآرامی در شهر مهاباد در روز پنج‌شنبه، جعفر کتانی، فرماندار این شهر، از دستگیری متهم «مرگ مشکوک یک دختر جوان در یکی از هتل‌های این شهر» خبر داد و گفت که متهم «بازرس یا ناظر هیچ نهادی نبوده است».

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گزارش داده است که «متهم احتمالی» هیچ ارتباطی با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نداشته و به دختر جوان مهابادی «هیچ تعرض جنسی» صورت نگرفته است.

با این حال علیرضا رادفر، معاون سیاسی امنیتی استاندار توضیحات بیشتری در خصوص دلایل بازداشت «متهم احتمالی» با توجه به این که «هیچ تعرض جنسی» صورت نگرفته، ارائه نکرده است.

پيش از اين در تعدادی از وب‌سايت‌های محلی و صفحات خبری در شبکه‌های اجتماعی مانند فيس‌‌بوک این ادعا مطرح شده بود که دختری به نام پريناز خسروانی، از کارکنان هتل تارای مهاباد، برای جلوگيری از تعرض جنسی «يک مامور امنيتی» به خود از پنجره يکی از طبقات اين هتل به بيرون پريده و جان داده است.

در همین حال گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده حاکی است که شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، شاهد ناآرامی بوده و در جریان درگیری معترضان و پلیس ضد شورش، یک هتل به آتش کشیده شده است.

به گفته معاون استاندار آذربایجان غربی، در پی ناآرامی‌ها در شهر مهاباد، ۲۵ نفر مجروح شده‌اند که از این تعداد هفت نفر پلیس بوده‌اند.

پس از این اتفاقات، فرماندار مهاباد روز جمعه، ۱۸ اردیبهشت، گفت که تحقیقات درباره این حادثه آغاز و متهم این پرونده نیز دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با تاکید بر این که متهم «بازرس و یا ناظر» هیچ نهادی نبوده افزود: «او مدتی قبل در هتل کویستان مهاباد مشغول به کار بوده و این هتل را در ارتقای سطح استاندارد‌هایش کمک کرده است و هتل تارا نیز به همین منظور متهم را به کار گرفته است و وی در این هتل مستقر شده است.»

در اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ادعا شده بود که این مامور امنیتی به مدیر هتل تارا وعده داده است که برای تبدیل این هتل به هتل پنج‌ستاره با او «مساعدت» خواهد کرد.

استانداردسازی هتل‌های ایران از چندین سال گذشته با محوریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران آغاز شده و هر هتل برای افزایش ستاره‌های خود نیاز به ایجاد برخی تاسیسات و همچنین افزایش برخی خدمات دارد.

فرماندار مهاباد تاکید کرد: «اسناد و شواهد مربوط به این حادثه، فایل تماس‌های صوتی جمع‌آوری شده‌اند، ولی به‌ علت وجود پاره‌ای مسائل خانوادگی و شخصی تا کامل نشدن تحقیقات در خصوص پرونده، جزئیات آن را منتشر نمی‌کنیم، چون اصلاً اخلاقی نیست.»

آقای کتانی با اشاره به دیدار خود با خانواده «قربانی این حادثه» گفت که آنان اعلام کردند «تنها از طریق قانون و دستگاه قضا» پیگیر پرونده هستند.

با این حال علیرضا رادفر، معاون استاندار، با قطعیت هر گونه «مشکل اخلاقی» در حادثه مرگ دختر جوان را رد کرده و همچنین تهدید کرده است که «خویشتن‌داری نیروی انتظامی [در برابر مردم] همیشگی نخواهد بود».

آقای رادفر همچنین گفته است که بسیاری از عکس‌هایی که از ناآرامی مهاباد در فضای مجازی منتشر شده غیرواقعی است و «به دیگر اتفاقات» در سال‌های گذشته مربوط است.

فرماندار شهرستان مهاباد در سخنان خود اشاره‌ای به اعتراضات مردم در این شهر نکرده است.

با این حال خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه تائید کرده بود که معترضان به «مرگ مشکوک یک دختر جوان در یکی از هتل‌های مهاباد» ضمن تجمع در مقابل این هتل، «خساراتی به ساختمان و تجهیزات آن وارد کردند».

در همین حال وب‌سایت «کردپا» روز پنج‌شنبه خبر داده بود که «علی‌رغم فرا رسیدن تاریکی شب، حرکات اعتراضی در سطح شهر مهاباد» ادامه داشته است.

XS
SM
MD
LG