لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

«خرابکاران هسته‌ای» سارق ضایعات آهن و فولاد از آب درآمدند


محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، هشتم آبان‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس ایران خبر داد افرادی که پیشتر «خرابکار هسته‌ای» معرفی شده بودند سارق ضایعات آهن و فولاد و از اهالی روستایی در نزدیکی سایت اتمی ایران بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یک‌شنبه، ۱۴ مهرماه، از دستگیری چهار نفر خبر داد که به گفته این مقام تلاش داشتند در یکی از تاسیسات هسته‌ای کشور «عملیات خرابکارانه» به راه بیندازند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، حتی گفته بود که افراد بازداشتی مدتی هم تحت نظر بوده‌اند تا «به آنها اجازه داده شد تا حدودی کار خود را انجام داده تا به‌موقع دستگیر شوند».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، حال وزیر اطلاعات ایران در روز چهارشنبه خبر داده است که افراد بازداشتی «دزد» بودند، نه «خرابکار هسته‌ای».

به گفته محمود علوی، وزیر اطلاعات، این افراد در محوطه سایت اتمی که نامی از آن برده نشده است به دنبال «ضایعات آهن و فولاد» بوده‌اند و پرونده‌شان «اطلاعاتی و امنیتی نیست».

وزیر اطلاعات افزوده است: «این افراد از اهالی روستای همان اطراف نیروگاه بودند و سابقه این کارها را هم داشتند.»

این در حالی است که مهرماه گذشته خبرگزاری فارس به نقل از علی‌اکبر صالحی گفته بود که افراد بازداشتی از «بدنه» سازمان انرژی اتمی بوده‌اند.

سايت‌ها و تاسيسات مرتبط با برنامه اتمی ايران تاکنون چند بار هدف عمليات خرابکارانه قرار گرفته‌اند. از جمله در سال ۱۳۸۹ يک بدافزار اينترنتی که به «استاکس‌نت» مشهور است به سايت‌های اتمی ايران و به‌ويژه مرکز غنی‌سازی اورانيوم نطنز حمله کرد و حدود يک هزار سانتريفیوژ اين مرکز را برای مدتی از کار انداخت.

رسانه‌های آمريکايی در همان زمان گزارش دادند که استاکس‌نت پروژه مشترک اسرائيل و آمريکا برای صدمه زدن به برنامه اتمی ايران بوده و از آن به عنوان «شديدترين نمونه حمله سايبری به مراکز هسته‌ای در دنيا» نام بردند.
XS
SM
MD
LG