لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

فابیوس: در مورد زمان لغو تحریم‌های ایران هنوز توافقی در کار نیست


لوران فابیوس در کنار محمدجواد ظریف
لوران فابیوس در کنار محمدجواد ظریف

یک روز پس از تفاهم اتمی ایران با گروه ۵+۱، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه، ۱۴ فروردین‌ماه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «مسئله بغرنج» زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران «هنوز حل‌نشده» و در این باره هنوز توافقی امضا نشده است.

لوران فابیوس که روز جمعه با «رادیو یک اروپا» گفت‌وگو می‌کرد اضافه کرد که هنوز موضوع مهم زمان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران در چهارچوب توافق سیاسی مشخص نشده است.

ایران و شش قدرت جهانی روز پنج‌شنبه، ۱۳ فروردین، به تفاهمی سیاسی دست یافتند که دربرگیرنده چهارچوب کلی لازم برای رسیدن به توافق جامع تا ضرب‌الاجل روز ۱۱ تیرماه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه خود گفت که ایران می‌خواهد تحریم‌ها آنی و سریع لغو شود، اما «ما به آنها می‌گوییم که اگر شما به مفاد توافق‌تان احترام بگذارید، ما از فشار تحریم‌ها خواهیم کاست، اما اگر به تعهدات خود عمل نکردید، البته ما می‌توانیم وضعیت را دوباره به حالت اول برگردانیم».

به گفته آقای فابیوس، درباره موضوع زمان لغو یا توقف محدود تحریم‌ها هنوز توافقی صورت نگرفته است.

بر اساس بیانیه مشترکی که بعد از توافق روز پنج‌شنبه منتشر شد و وزارت خارجه آمریکا نیز جزئیات آن را منتشر کرده است، پذیرفتن غنی‌سازی محدود اورانیوم تنها در تاسیسات نطنز با ۵۰۶۰ سانتریفیوژ فعال (۴۰۰۰ سانتریفیوژ کمتر از میزان کنونی) به مدت ده سال یکی از شروط چهارچوب توافق است.

نوع سانتریفیوژهای فعال ایران نیز «آی ار ۱» خواهد بود که جزء قدیمی‌ترین سانتریفیوژهای ایران است. ایران قول داده است که تا مدت یک دهه از سانتریفیوژهای پیشرفته موسوم به آی آر ۲، چهار، پنج، شش یا هشت استفاده نکند.

توقف غنی‌سازی در سایت فردو و تبدیل آن به مرکز تحقیقاتی، بازطراحی بین‌المللی رآکتور آب سنگین اراک، انتقال سانتریفیوژهای غیرفعال ایران به انبار، کاهش ذخیره اورانیوم و البته نظارت مرتب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از موارد مورد تفاهم طرف‌های مذاکره بود.

در مقابل قرار است در صورت تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر انجام تعهدات ایران، قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شده، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا نیز معلق شود.

در این مورد نیز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری خود در روز پنج‌شنبه تاکید کرد که اگر تهران بر اساس تفاهم عمل نکند، تحریم‌ها مجددا اعمال خواهند شد.

در همین زمینه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی با استقبال از تفاهم‌نامه لوزان اعلام کرد که این سازمان آماده «ایفای نقش خود» برای راستی‌آزمایی اجرای مفاد توافق جامع توسط ایران «پس از امضای توافق جامع» است.

اشاره آژانس به ضرب‌الاجل ۱۱ تیرماه برای امضای توافق جامع بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی است.

کشورهای چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آمریکا و آلمان یا همان گروه ۵+۱ باید دور جدیدی از مذاکره با ایران را برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای به‌زودی شروع کنند و مقرر شده است که تا روز ۱۱ تیرماه (۳۰ ژوئن) این توافق حاصل شود.

وزیر خارجه فرانسه نیز روز جمعه در مصاحبه خود گفت که «ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم، اما هنوز به انتهای راه نرسیده‌ایم».

در این میان تفاهم سیاسی لوزان مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفته است، کشوری که اصولا مخالف هر نوع توافقی است که به ایران اجازه داشتن برنامه هسته‌ای را بدهد.

بنیامین نتانیاهو ساعاتی بعد از اعلام این تفاهم در گفت‌وگویی تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که این توافق «حیات و بقای اسرائیل را سخت به خطر می‌اندازد».

XS
SM
MD
LG