لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

انتقاد ایران از رد پیشنهاد بازرسی از سایت مریوان از طرف آژانس


نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد از رد «غیررسمی» پیشنهاد تهران برای بازرسی از «سایت مریوان» از طرف این سازمان گفت که آژانس نمی‌تواند «فقط با ارسال یک ایمیل» برای یک خبرگزاری از مسئولیت خود «شانه خالی کند».

رضا نجفی، نماینده ایران در این سازمان، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا تصریح کرد: «ظاهرا آژانس با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز پیشنهاد بازدید از سایت ادعایی در مریوان را رد کرده است.»

وی اضافه کرد: «این گونه عملکرد آژانس اتفاقا تائید نظر ایران است که ادعای مطرح شده در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ پایه و اساسی ندارد والا آژانس باید پس از پیشنهاد ایران سریعا تیم خود را اعزام می‌کرد، نه این که پیشنهاد ایران را رد کند، آن هم به این شکل غیررسمی.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیشتر در همین روز پنج‌شنبه دعوت ایران از بازرسان این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل برای بازدید از «سایت مریوان» را رد کرده بود.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه از قول سرژ گس، مدیر روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش داد که دغدغه اصلی این نهاد سایت نظامی پارچین است که احتمال می‌رود ایران یک دهه پیش در آن آزمایش‌های مربوط به چاشنی‌های انفجاری قوی در رابطه با ساخت بمب هسته‌ای را انجام داده باشد.

این گزارش می‌گوید ایران ماه گذشته به آژانس گفته است که می‌تواند از سایت مریوان دیدار کند، اما اولویت آژانس سایت نظامی پارچین است که در جنوب شرقی تهران واقع شده است.

با این حال ایران تاکنون درخواست سه سال قبل آژانس برای بازدید از پارچین را رد کرده و می‌گوید که این محل یک سایت نظامی محرمانه است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنان خود گفت: « آژانس در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ خود ادعایی را مطرح کرده که از دید ایران مانند سایر ادعاهایش در یک رده هستند.»

وی اضافه کرد: «اکنون نیز تنها راه این است که آژانس کاملا بی‌طرفانه و حرفه‌ای اعلام کند اطلاعات داده شده توسط یک کشور یا کشورهای عضو درخصوص آزمایشات انفجاری در سطوح بالا در منطقه مریوان غلط بوده و لذا آژانس نمی‌تواند برای راستی‌آزمایی ادعایش درخصوص یک سایت ادعایی در منطقه مریوان اقدام کند.»

آقای نجفی تاکید کرد که از نظر ایران، حل این موضوع «آزمایشی برای نشان دادن بی‌طرفی آژانس است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ خود بنا بر اطلاعاتی که گفته می‌شود «یک دولت عضو» در اختیارش گذاشته مدعی شد که ایران آزمایش‌های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که می‌تواند به ساخت بمب اتمی مربوط باشد.

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، به شورای حکام اين نهاد گفته بود که چنين سايتی در مريوان «وجود خارجی ندارد»، اما در عين حال ايران حاضر است «اجازه يک بار دسترسی مديريت شده» به اين «سايت ادعايی» را بدهد.

در پاسخی اولیه به این پیشنهاد، سخنگوی آژانس روز ۳۰ آبان‌ماه به خبرگزاری رویترز گفته بود که موضوع بازدید از منطقه مریوان به آن سادگی که ایران می‌گوید نیست، اما این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل در این باره با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG