لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

رضا پهلوی: وحشت رژیم از قیام مردم از هر تحریمی اثرگذارتر است


شاهزاده رضا پهلوی که برای دیداری چهارروزه به آلمان سفر کرده بود روز پنج‌شنبه، چهارم خردادماه، در شهربرلین، پایتخت آلمان، با تنی چند از نمایندگان مجلس وسیاستمداران این کشور درباره مسائل ایران به گفت‌وگو نشست.

وی در لابه‌لای این مذاکرات در گفت‌وگویی هم با رادیوفردا شرکت کرد.

رادیوفردا: شاهزاده رضا پهلوی، شما قرار بود با اعضای کمیسیون حقوق بشر مجلس آلمان پیش از ظهر روز پنج‌شنبه در شهر برلین دیدار کنید، ولی این ملاقات صورت نگرفت. در هر حال شما با تنی چند از نمایندگان مجلس آلمان در شهر برلین دیدار و گفت‌و‌گو داشتید.

رضا پهلوی: به هر حال از امروز صبح تعدادی از کارهایی که بابت آن به آلمان آمده بودیم انجام شد، من‌جمله دیداری که در خود مجلس آلمان داشتیم.

یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر که خودش عضو مجلس آلمان است و یکی دیگر از نیروهای مجلس که ایرانی‌الاصل و مسئول مسائل ایران در این مجلس است نیز مرا همراهی می‌کردند و فرصتی بود که برخی مسائل را با این دو نفر مطرح کنیم.

در حوزه مسائلی که مربوط به حقوق بشر در ایران می‌شد فرصتی دست داد تا این تعامل انجام شود.

در این گفت‌و‌گو‌ها مشخصا بر روی چه مواردی دست گذاشتید؟

مسئله خاصی نبود که بخواهیم جزئیات را بگوییم، چون به هر حال آن پرونده شکایت‌نامه‌ای که علیه خامنه‌ای در ارتباط با دادگاه کیفری بین‌المللی انجام داده‌ام و در آنجا به شکل مفصلی به تمام موارد نقض حقوق بشر اشاره شده است، علی‌الخصوص به حوادث از تابستان ۲۰۰۹ [۱۳۸۸] تا به حال و جنایت علیه بشریت که موضوع اصلی این شکایت‌نامه است، به عنوان یک نمونه خاص اشاره شد.

چرا که کشور آلمان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است که می‌تواند چنین پرونده‌ای را بر مبنای دلایلی که در آن سندی که همراه آن شکایت‌نامه به تمام مقامات کشورهایی که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند داده شده است، به دادگاه کیفری بین‌المللی مراجعه بدهد.

اما به طور کلی بحث ما در مورد خواسته محوری مردم ایران و آزادی‌خواهان ایران و مسئله‌ای بود که برای ما هم اهمیت دارد و آن هم مسئله نقض حقوق بشر و نبود آزادی‌های سیاسی در ایران است. و این که دنیا در مذاکراتی که با ایران انجام می‌دهد، مسئله را تنها موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران تلقی نکند. بلکه مسئله حقوق بشر در ایران را نیز در نظر بگیرند، چون این مسئله بسیار مهمی از لحاظ آزادی‌خواهان ایران و فعالین حقوق بشر است.

نکته دیگر هم این بود که گفته شد که اگر ما بخواهیم از اپوزیسیون ایران حمایت کنیم، این اتهام به ما زده خواهد شد که دارید در امور داخلی یک کشور مداخله می‌کنید یا می‌خواهید رژیم را تغییر بدهید.

من در این مورد کاملا مشخص کردم که ما تنها چیزی که از جهان می‌خواهیم این است که ما را در خواست برگزاری انتخابات آزاد در کشورمان مورد حمایت قرار بدهند.

تغییر رژیم به دست مردم ایران و به خواست مردم ایران بایستی انجام بشود. مسلما ما هم چنین توقعی از جهان نداریم که بیاید و رژیم در ایران را تغییر بدهد. چون به هر حال از نظر قوانین بین‌المللی و از نظر دیپلماسی این کار شدنی نیست. ولی حمایت از خواست یک ملت در مورد حق برگزاری انتخابات آزاد یک امر طبیعی است.

شاهزاده رضا پهلوی، شما در طول صحبت‌تان به برنامه بحث‌انگیز اتمی ایران اشاره کردید. اصولا نگاه شما به مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران که سال‌هاست ادامه دارد و هنوز هم دو طرف به توافقی دست نیافتند، چیست؟

اگر مذاکرات و تمام استراتژی و دیپلماسی غرب این بوده که روی رژیم فشار بیاورند، آن هم از طریق تحریم تا به اصطلاح معروف از خر شیطان پیاده شود، و باز هم به میز مذاکرات برگردد، بار‌ها دیدیم که به جایی نرسیده است.

بار دیگر هم به نتیجه نرسید و این قابل پیش‌بینی بود که بی‌نتیجه باشد، ولی جمهوری اسلامی طبق معمول برای خودش وقت خریده است.

مسئله ما از دید مردم ایران یک مسئله کاملا جدی است. چون اگر دنیا از این راه حل عاصی شود و فردا اسرائیل بگوید که ما دیگر بیش از این نمی‌توانیم تحمل کنیم و خدای نکرده کار به حمله نظامی کشیده شود، در این میان هم فرصتی به خود مردم ایران داده نشود تا لااقل از طریق خودشان در اوضاع و احوال موجود تغییری به وجود بیاید، هزینه را برای همه بالا برده‌ایم.

من به خیلی‌ها این را گفته‌ام، من‌جمله به خود اسرائیلی‌ها که فرض کنید شما به ایران حمله کردید، فکر می‌کنید در آن صورت مسئله ایران حل است؟ فوقش مسئله هسته‌ای ایران را برای یکی دو سال عقب خواهید انداخت. بعدش چه؟

آخرش به این نتیجه می‌رسید که در ‌‌نهایت کل این رژیم بایستی برود. پس چرا از اول نمی‌آیید از مردم ایران حمایت کنید. ۳۳ سال است که فقط با این رژیم و مسئولانش در دیالوگ بودید. هیچ وقت نیامدید با اکثریت مردم ایران و اپوزیسیونی که خارج از این سیستم هستند یک دیالوگ رسمی داشته باشید.

ما به دنیا نمی‌گوییم که شما مذاکره‌تان را با جمهوری اسلامی قطع کنید. بلکه می‌گوییم بالاخره باید بیایید و با خود مردم ایران و نمایندگان اپوزیسیون دموکراتیک تماس مستقیم بگیرید، دیالوگ رسمی داشته باشید. آن چه روی این رژیم بیشتر از هر تحریمی اثر خواهد گذاشت، همانا وحشت رژیم از بلند شدن مردم است. این مهم‌ترین اهرمی است که می‌توانستید استفاده کنید، ولی تا به حال هرگز استفاده نکردید.
XS
SM
MD
LG