لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ژاپن در ماه آوریل واردات نفت از ایران را تا ۹۶ درصد کاهش داد


ژاپن، سومین خریدار عمده نفت ایران، در ماه گذشته میلادی خرید نفت خام از جمهوری اسلامی را تا ۹۶ درصد کاهش داد. حجم واردات ژاپن نسبت به ماه گذشته میلادی نیز کاهشی ۹۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ با استناد به آمار وزارت دارایی ژاپن، این کشور طی ماه آوریل سال جاری، ماه گذشته، تنها ۳۶ هزار کیلولیتر، معادل ۷۵۵۰ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است، در حالی که در آوریل سال ۲۰۱۲ این رقم کمی بیشتر از ۹۰۲ هزار کیلولیتر بوده است.

حجم واردات نفت ایران توسط ژاپن در ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن، مارس، نیز کاهشی ۹۷ درصدی را نشان می‌دهد.

ژاپن که در نیمه دوم سال گذشته به دلیل قطع کامل واردات نفت ایران به مدت دو ماه در میان مشتریان نفتی ایران بیشترین کاهش خرید نفت خام ایران را داشت، طی چند ماه گذشته منتهی به آخر مارس، واردات نفت از ایران را افزایش داده بود.

ژاپن واردات نفت خود از ایران را در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داده بود، اما در ماه‌های اول سال جاری خرید روزانه نفت خام از ایران را به بالای ۳۲۰ هزار بشکه رسانده بود.

ژاپن، برخلاف دیگر مشتریان نفتی ایران، بعد از تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، بودجه‌ای به مبلغ ۱٫۶ میلیارد دلار را برای تامین بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران اختصاص داد.

بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرکت‌های بیمه اروپایی که ۹۵ درصد از بیمه‌نامه کشتی‌های جهان را تامین می‌کنند، از ژوئیه سال ۲۰۱۲ ارائه خدمات بیمه‌ای به ایران را متوقف کردند.

این موضوع باعث شده است که هند و کره جنوبی به عنوان دومین و چهارمین مشتری نفتی ایران به خاطر مشکلات بیمه‌ای واردات نفت از ایران را طی چند ماه گذشته با سرعت بیشتری کاهش دهند.

اول خردادماه خبرگزاری رویترز گزارش داد که هند در ماه آوریل از ایران حدود ۱۲۳ هزار بشکه نفت از ایران خریده است، این رقم حتی نسبت به متوسط واردات نفت ایران توسط هند در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ تا ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

روز گذشته خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعاتی که از منابع صنعت نفت و ردیابی کشتی‌ها فراهم کرده بود، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل تقریبا ۱٫۱ میلیون بشکه بود که در ماه جاری این رقم به یک میلیون بشکه در روز افت کرده است.
XS
SM
MD
LG