لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

افزایش ۱۱ درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته


گزارش‌ها حاکی است که واردات نفت چین و هند از ایران طی ماه گذشته میلادی، آوریل، افزایش یافته است. واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش گمرک چین، این کشور طی ماه آوریل روزانه ۷۰۷ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به ماه قبل آن حدود ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، اول خردادماه، گزارش داد که این رقم، بالاترین میزان واردات نفت چین از ایران طی ۱۱ ماه گذشته بوده است.

در همین زمینه، خبرگزاری رویترز اواخر ماه آوریل از قول منابع تجارت نفت گزارش داد که صادرات نفت ایران به هند طی همین ماه بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌نویسد که واردات نفت هند از ایران طی ماه گذشته به ۲۶۴ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از ژانویه سال جاری است. هند دومین مشتری نفتی ایران است.

بر اساس این گزارش، به‌رغم افزایش صادرات نفت ایرانطی ماه‌های گذشته، انتظار نمی رود که تولید و فروش نفت خام ایران تا اواسط سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

داده‌های دو سازمان آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک نیز حاکی از افزایش ۴۵ تا ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه آوریل است.

ایران و شش قدرت جهانی دوم ماه آوریل به توافق سیاسی دست یافتند که چهارچوب توافق جامع هسته ای را مشخص می کند. طرفین برای دستیابی به توافق جامع هسته ای تا آخر ماه آینده، ژوئن، تلاش می کنند.

با این حال یک منبع آگاه به رویترز گفته است که احتمالا واردات نفت چین از ایران طی ماه‌های پیش رو کاهش یابد.

به گفته این منبع نفتی که نامی از وی برده نشده، به دنبال آتش سوزی در پالایشگاه خصوصی «دراگون آروماتیکز» در ماه آوریل که مشتری میعانات گازی ایران است، فعالیت این پالایشگاه برای انجام تعمیرات به مدت سه ماه متوقف شده است.

گمرک چین آمار واردات نفت خام و میعانات گازی را یک‌جا منتشر می کند.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و گران قیمت است که از چاههای گاز تولید می شود.

با این حال در مجموع نیز واردات نفت چین از ایران طی چهار ماه اول سال جاری میلادی با ۵ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به ۵۸۷ هزار بشکه در روز رسیده است.

در مورد هند نیز وضعیت مشابهی وجود دارد.

واردات نفت هند از ایران طی چهار ماه گذشته در مجموع تا نصف کاهش یافته است. هند حتی در ماه مارس، واردات نفت از ایران را متوقف کرد. در مجموع این کشور روزانه به طور متوسط ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

در این میان، بر اساس گزارش گمرک چین، واردات نفت این کشور از عربستان طی ماه گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته و به رقم یک میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

واردات نفت عربستان توسط چین در چهار ماه اول سال جاری نیز کلا ۹ درصد افزایش یافته است.

رویترز می‌نویسد که کل صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی احتمالا حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه بوده است.

XS
SM
MD
LG