لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

«صدور قرار بازداشت» برای عده‌ای به اتهام قتل رضا براتی در مانوس


جزیره مانوس در نزدیکی استرالیا
جزیره مانوس در نزدیکی استرالیا
روزنامه گاردین استرالیا روز جمعه، ۲۳ اسفندماه، به نقل از فرمانده پلیس جزیره مانوس از قرار بازداشت برای «سه یا چهار نفر» به دنبال مرگ پناهجوی ۲۳ ساله ایرانی، رضا براتی، خبر داد.

این روزنامه همچنین به نقل از شاهدان عینی خبر می‌دهد که «پیمانکار محلی» مسئول مرگ این جوان پناهجو بوده است.

رضا براتی شب دوشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در پی اغتشاش در بازداشتگاه پناهجویان در جزیره مانوس به زمین افتاد و سرش آسیب دید و سپس درگذشت.

آن‌ طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌کند، در این شب صد‌ها پناهجو به قصد فرار به سمت سیم‌خاردارهای اطراف بازداشتگاه هجوم می‌برند و در نتیجه آشوب برپا شده، آقای براتی به زمین می‌افتد و از ناحیه سر آسیب می‌بیند.

این در حالی است که گاردین استرالیا طرحی را به قلم یکی دیگر از پناهجویان حاضر در شب حادثه منتشر کرده است که فردی را با اونیفرم نشان می‌دهد که با چیزی شبیه تکه‌ای چوب به سر رضا براتی ضربه می‌زند.

در همین زمینه پیشتر چند روزنامه استرالیایی به نقل از یک نگهبان استرالیایی که نامش فاش نشده است گزارش داده بودند که چند مامور که به تازگی از نواحی اطراف استخدام شده‌ بودند «دیوانه‌وار» به رضا براتی حمله کرده‌اند.

در عکس‌هایی که روزنامه گاردین استرالیا از اردوگاه پناهجویان مانوس به چاپ رسانده است همچنین می‌توان سوراخ‌های گلوله را روی کمدهای پناهجویان دید.

گزارش شاهدان عینی حکایت از آن دارد که «پلیس مانوس» که به دنبال بروز اغتشاش در اردوگاه حاضر شده به سوی پناهجویان شلیک کرده است.

هویت رضا براتی روز دوم اسفندماه توسط اسکات موریسون، وزیر مهاجرت استرالیا، فاش شد، اما آقای موریسون هیچ اطلاعاتی مبنی بر این که چرا آقای براتی ایران را ترک کرده و این که آیا با پرونده پناهجویی او موافقت شده یا نه، نداده است.

به دنبال مرگ پناهجوی ایرانی در اردوگاه مهاجران استرالیا در پاپوآ گینه نو٬ وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر استرالیا در تهران نسبت به «بدرفتاری و اعمال خشونت» علیه پناهجویان اعتراض کرد.

بازداشتگاه محل وقوع قتل در جزیره بسیار کوچکی (با ۵۰ هزار نفر جمعیت) به نام مانوس (کوچک‌ترین شهرستان کشور پاپوآ گینه نو، در شمال استرالیا) واقع شده است.

استرالیا مسئولیت کنترل بازداشتگاه‌های پناهجویان که در کشور پاپوآ گینه نو واقع شده را برعهده دارد.
XS
SM
MD
LG