لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

طرح برخورد با توهین به خمینی به «کمیسیون عالی امنیت» رسید


رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی ایران خبر داد که در آخرین جلسه کمیسیون عالی امنیت کشور نامه‌هایی به دو سازمان ابلاغ شده برای شناسایی و برخورد با افرادی که، به گفته او، در شبکه‌های اجتماعی به آیت‌الله خمینی «توهین» می‌کنند. به گفته این مقام، پیام‌های خصوصی ایرانی‌ها در وایبر و واتس‌اپ قابل کنترل است.

منظور این فرمانده پلیس از «کمیسیون عالی امنیت» می‌تواند «كميسيون عالی امنيت فضای مجازی» باشد. این کمیسیون زیر نظر شورای عالی فضای مجازی که به فرمان آیت‌الله علی خامنه‌ای تشکیل شد فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری نسیم، کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا، روز جمعه، ۲۱ شهریور، گفت: «شناسایی کسانی که منشاء انتشار پیام‌های توهین‌آمیز به امام خمینی هستند روال خودش را طی می‌کند، ولی در حال حاضر مرکز ملی کمیسیون تعیین مصادیق مجرمانه در این زمینه مسئول است.»

اشاره این مقام پلیس ایران به لطیفه‌هایی است که در چند هفته اخیر با ترجیع‌بند «صفات بارز امام» درباره آیت‌الله خمینی در شبکه‌های اجتماعی میان کاربران ایرانی رد و بدل می‌شود.

وی اضافه کرد: «در آخرین جلسه کمیسیون عالی امنیت... نامه‌ای به دو سازمان در این زمینه ابلاغ شد که به طور جد با این پدیده برخورد شود و سایر دستگاه‌های امنیتی نیز این اقدام را انجام می‌دهند.»

رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی اشاره‌ای به نام دو سازمان مخاطب نامه‌ها نکرده است.

سخنان آقای هادیانفر ده روز پس از آن بیان می‌شود که اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، تهدید کرد که با «توهین» به آیت‌الله خمینی در فضای مجازی برخورد پلیسی و قضایی خواهد شد.

رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی در ادامه سخنان خود مدعی شده است که پیام‌های خصوصی افراد در اپلیکیشن‌هایی چون وایبر و واتس‌اپ توسط پلیس فتا «قابل کنترل است».

وی در همین زمینه به دستگیری افردی اشاره کرده است که به گفته او منشاء شایعه موضوع جریمه‌های رانندگی و آسپرین بوده و اولین کسانی بوده‌اند که این موضوعات را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

در چند هفته اخیر رد و بدل شدن لطیفه‌هایی درباره آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران از جمله در وایبر و ایجاد صفحاتی در وب‌سایت فیس‌بوک در این باره واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران به دنبال داشته است.

برخی از کاربران صفحات اجتماعی از این اقدام استقبال و اقدام به بازنشر این لطیفه‌ها در سطح وسیع کرده و در مقابل برخی از شخصیت‌های سیاسی و وب‌سایت‌های خبری این گمانه را مطرح کرده بودند که انتشار «حجم قابل توجه» لطیفه درباره آیت‌الله خمینی زمینه‌سازی برای فیلتر شدن وایبر است.

در همین زمینه در برخی از صفحات فیس‌بوک نیز نامه‌ای منتسب به سپاه پاسداران خطاب به وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر شده است.

نامه‌ای که، به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، دارای غلط‌های تایپی و محتوایی است.

همین خبرگزاری روز ۹ شهریور در گزارشی بدون نام بردن از سپاه پاسداران به نقل از محمود واعظی، وزیر ارتباطات، این نامه را جعلی خواند.

وب‌سایت جماران که زیر نظر موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی اداره می‌شود نیز راه افتادن موجی از این لطیفه‌ها در شبکه‌های اجتماعی را «مشکوک» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG