لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

دفاع رفسنجانی از دولت روحانی و هشدار به «افراطی‌ها» در مورد انتخابات


حسن روحانی (راست) در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی
حسن روحانی (راست) در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران مخالفان ایرانی توافق اتمی را «تندروهای مخالف منافع ملی و مردم» خوانده و پیش‌بینی کرد که «مردم با حضوری مشابه انتخابات ۹۲، درس بزرگی به افراطی‌ها می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع، روز پنج‌شنبه، ۲۶ شهریور، در دیدار با دبیران و روسای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پاسخ به «گلایه‌های» آنان از عملکرد برخی از وزرای دولت حسن روحانی گفت که عملکرد دولت با توجه به «موانع سیاسی و بهانه‌تراشی‌های مخالفان قابل قبول بوده و حل پرونده هسته‌ای یکی از بهترین کارهاست».

آقای هاشمی رفسنجانی توافق اتمی وین را «نقطه اصلی و سنگین امتحان مخالفان سیاسی دولت» دانست و مخالفان این توافق در ایران را «تندروهای مخالف منافع ملی و مردم» خواند.

وی اضافه کرد: «اگر بخواهند نظر موافق و مخالف خود را تا انتخابات اسفندماه ادامه دهند، مردم می‌فهمند و با حضوری مشابه انتخابات ۹۲، درس بزرگی به افراطی‌ها می‌دهند.»

آقای هاشمی پیش از این نیز گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «هم‌زبان» شده‌اند.

از آغاز مذاکرات اتمی در دولت حسن روحانی برخی از اعضای جبهه پایداری در مجلس و برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی با این مذاکرات مخالفت کرده‌اند، مخالفانی که رسانه‌های ایران از آنان به عنوان دلواپسان نام می‌برند.

در همین حال برخی از مقامات دولت حسن روحانی از جمله اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهوری ایران، این گروه را به «سودجویی از تحریم‌ها» متهم کرده‌اند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی پیش از این و پس از تفاهم اتمی لوزان از تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران خواسته بود که با دعوت از افراد شاخص مخالفِ این تفاهم حرف‌های آنان را نیز بشنوند. رهبر جمهوری اسلامی همچنین درباره تفاهم لوزان گفته بود که «نه موافق است و نه مخالف.» ​

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این نیز در روز اول فروردین از دولت و طرفدارانش خواست که به کسانی که به گفته او «ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند» اهانت نکنند و افزود که «تحقیر مخالفان از سوی مسئولان خلاف تدبیر و حکمت است».

در روزهای گذشته انتقادهای سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره اتمی ایران، از توافق اتمی وین واکنش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، را به دنبال داشت.

گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات پیش روی مجلس در حالی بیان شده است که پیش از این برخی از شخصیت‌های اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، تاکید کرده‌ بودند که «نتیجه مذاکرات اتمی» در انتخابات مجلس «خیلی می‌تواند تاثیر بگذارد».

در همین حال برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از تاثیر مذاکرات اتمی بر انتخابات مجلس دهم ابراز نگرانی کرده و درعین حال اعلام کرده‌اند که نتیجه این مذاکرات تاثیری در نتیجه انتخابات مجلس آینده نخواهد داشت.

از جمله غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس، روز ۹ آذر ۹۳ گفته بود: «ما نمایندگان... به آمریکایی‌ها با صراحت تمام می‌گوییم: مبادا گمان کنید که که می‌توانید در قضیه مذاکرات با تهدید و تمدید، در انتخابات مجلس آینده دخالتی کنید و تاثیری به نفع خود ایجاد کنید.»

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۵ شهریور، درباره به گفته او تلاش «بیگانگان» برای «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌سازی» جمهوری اسلامی هشدار داد.

در ماه‌های گذشته، برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از برنامه‌ریزی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ایران خبر داده‌اند.

در همین زمینه آقای هاشمی رفسنجانی نیز در سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت که «بسیاری از شخصیت‌های معتبر، باسواد و تجربه‌دیده» آماده حضور در انتخابات هستند.

وی به همه جناح‌های سیاسی توصیه کرد، از سخنانی که مردم را از حضور در انتخابات «نا‌امید» می‌کند «بپرهیزند».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز گفت که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد، در جلسه «رسمی» شورای نگهبان گفته بود که بر اساس نظرسنجی‌ها رای او به ۷۰ درصد رسیده و «اگر مهار نشود، بعید نیست به ۹۰ درصد برسد که تمام رشته‌های ما را پنبه می‌کند».

پیش از این نزدیکان آقای هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بودند که رد صلاحیت اودر انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ پس از سخنان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، درباره احتمال رای بالای او و تکرار حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رخ داده است.

اعضای شورای نگهبان اما این اتهام را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG