لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

واکنش مقام‌های ایران به بازتاب حکم اعدام جباری در غرب


محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران «کمپین رسانه‌ای و سیاسی غرب» را «عامل اصلی» ناکام ماندن تلاش‌ها برای رضایت گرفتن از خانواده مقتول و جلوگیری از اعدام ریحانه جباری دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز آن چه «دخالت برخی مقامات غربی» در خصوص اجرای حکم مجازات ریحانه جباری خواند را «مداخله‌جویانه» دانست و این اظهارات را «مردود» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، هفتم آبان، گفت: «دخالت در یک پرونده قضائی که مراحل و روند حقوقی و قانونی را بر اساس آئین دادرسی به طور کامل طی کرده و حق تجدید نظر نیز در آن لحاظ شده، قابل قبول نبوده و مردود است.»

ریحانه جباری، ‌زندانی محکوم به قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، سحرگاه روز شنبه، سوم آبان‌ماه، در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد.

اعدام وی واکنش‌های بین‌المللی فراوان به دنبال داشت. از جمله جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه در بیانیه‌ای اعدام ریحانه جباری را محکوم کرد و سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای ویژه اجرای این حکم را «لکه خونینی» بر کارنامه حقوق بشری ایران توصیف کرد.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان قضاوت کشورهای غربی درباره پرونده ریحانه جباری را «غیرمنصفانه» توصیف کرده و گفت: «موقعیت ما به‌ عنوان حکومت در موضوع قصاص میانجی‌گری برای گرفتن رضایت از اولیای دم مقتول است.»

بر اساس خبری که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، منتشر کرد، وی اضافه کرد: «اما متاسفانه کمپینی که از سوی رسانه‌ها و سیاستمداران غربی به ‌راه افتاد کاملا این فضا را مسموم کرد و تلاش‌ها برای گرفتن رضایت از اولیای‌ دم را ناکام گذاشت.»

این در حالی است که فريبرز جباری، عموی ريحانه جباری، روز چهارشنبه، هفتم آبان، این نوع موضع‌گیری را بهانه‌جویی توصیف کرد.

به گفته آقای جباری، برخی از اظهار نظرها مبنی بر اين که راه‌اندازی کمپين برای جلوگيری از اعدام ريحانه جباری باعث تصميم خانواده مرتضی سربندی برای اجرای حکم قصاص شده تنها «بهانه‌جويی» است و خانواده مقتول «از قبل تصميم خود را گرفته بودند».

وی همچنین غلامحسين محسنی اژه‌ای، معاون اول قضائيه، و همچنین وزارت اطلاعات ايران را متهم کرد که در مورد اجرای حکم اعدام برادرزاده‌اش «اصرار» داشته‌اند.

آقای لاریجانی در مصاحبه خود همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های منتشر شده از آمار بالای اعدام در ایران نیز گفت که ۹۰ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است و آمریکا و جوامع غربی باید از ایران به خاطر «مبارزه بی‌وقفه و یک‌جانبه با مواد مخدر» ممنون باشند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در تازه‌ترین گزارش خود، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیر ۹۲ تا تیر ۹۳ خبر داده و این آمار را نشان‌دهنده «افزایش نگران‌کننده» مجازات اعدام در ایران دانست.

XS
SM
MD
LG