لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

تغییر شیوه‌های عضوگیری و گزینش در سپاه پاسداران ایران


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران
فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، با تاکید بر «توجه بیشتر» به کار گزینش اعضای این نیروی نظامی، از کاربرد «شیوه‌های جدید» عضوگیری برای سپاه پاسداران و گزینش اعضا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، همچنین این شیوه‌های تازه عضوگیری را برای فرماندهان و مدیران زیردست خود «تشریح کرده» است.

با این همه در هیچ منبع خبری به جزئیات این شیوه‌ها و تکنیک‌های تازه برای عضوگیری در سپاه پاسداران اشاره نشده است.

خبر تغییر در شیوه‌های عضوگیری سپاه تنها دو روز پس از آن منتشر شده است که نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این نیروی نظامی به طور غیرمستقیم از سرپیچی برخی از فرماندهان سپاه از فرمان سرکوب مردم پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ خبر داد.

با آن که پیشتر چند وب‌سایت از سرپیچی و تمرد چندین سردار سپاه پاسداران از فرمان سرکوب معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نوشته بودند، این نخستین بار بود که یک مقام ارشد در جمهوری اسلامی این خبرها را تایید می‌کرد.

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، روز شنبه گذشته در یک سخنرانی در شهر مشهد که در روزنامه خراسان بازتاب یافت با تائید اختلاف نظر میان فرماندهان سپاه در رویدادهای پس از انتخابات، از عدم همراهی برخی از «سرداران سپاه» در سرکوب اعتراضات انتقاد کرد.

به گفته آقای سعیدی، «در شرایط فتنه برخی از سرداران ما بر دهان‌شان مهر زدند» و «این افراد در دوران فتنه چیزی نگفتند و کوتاه آمدند».

نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران همچنین بر بازنگری در صلاحیت چنین فرماندهانی تاکید کرد، نکته‌ای که گفته‌های او را به گفته‌های فرمانده سپاه درباره «گزینش مطلوب» پیوند می‌زند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، با تاکید بر «مقوله گزینش مطلوب» روز سه‌شنبه گفت که «به هر اندازه که امروز بیشتر به مسئله گزینش و عضویابی توجه کنیم، آینده سپاه و نظام را بهتر تضمین کرده‌ایم».

در همین زمینه هفته گذشته محمد نوری‌زاد، از منتقدان سرسخت علی خامنه‌ای، متن نامه‌ای را در وب‌سایت شخصی خود منتشر کرد که به گفته او توسط «یکی از سرداران اخراجی سپاه» به دنبال انتخابات سال ۸۸ نوشته شده است.

این «سردار اخراجی» در ابتدای نامه‌اش به آقای نوری‌زاد نوشته است: «در همین دو سه سال اخیر، من به اتفاق عده‌ای دیگر از دوستانم از سپاه اخراج شدیم. به این خاطر که نمی‌خواستیم در جنایت‌ها و خیانت‌های بالادستی‌ها شریک باشیم.»
XS
SM
MD
LG