لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

مجمع تشخیص: سه قوه از هر گونه اعمال قدرت در انتخابات پرهیز کنند


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران خبر داد که این مجمع ضمن بررسی موضوع «دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات» تصویب کرده است که سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه «باید از هر نوع اعمال قدرت و جهت دادن به آرای مردم پرهیز کنند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محسن رضایی، دبیر مجمع، گفت: «مقرر شد که دخالت قوای سه‌‌گانه در انتخابات در چارچوب قانون باشد و این قوا از هر نوع اعمال قدرت و جهت دادن به آرای مردم پرهیز کنند.»ژ

به گفته آقای رضایی، این مصوبه در جلسه روز شنبه، دوم خرداد، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از موارد «سیاست‌های کلی انتخابات» تصویب شده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از چندی پیش بررسی «سیاست‌های کلی انتخابات» را آغاز کرده و، به گفته آقای رضایی، تا پایان خردادماه بررسی این سیاست‌ها به اتمام خواهد رسید.

این سیاست‌ها پس از تصویب در این مجمع باید به تائید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برسد.

بررسی «دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات» در حالی است که در ماه‌های گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرا با اشاره به حضور برخی از مقامات دولت حسن روحانی از جمله اسحاق جهانگیری و محمدباقر نوبخت در جلسات احزابی که عضو آنها هستند، دولت را به تلاش برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده مجلس متهم کرده بودند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها حداقل شش عضو از ۱۲ عضو شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات را دارند، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از محمود احمدی ‌نژاد حمایت کردند.

احمد جنتی، دبیر کنونی شورای نگهبان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در پنجم فروردین سال ۸۸ از دولت «پرتلاش» و «پرکار» محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، تمجید کرده و در مورد روی کار آمدن رئیس جمهوری که به دشمن نزدیک باشد هشدار داد.

در همین زمینه محسن اسماعیلی، یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه، ۱۱ دی‌ماه ۹۳، گفته بود که برخی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ از حق خود به عنوان داور «پا» را فرا‌تر گذشته و قانون را «زیر پا گذاشتند».

علی مطهری نیز در بحبوحه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ حمایت برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله احمد جنتی، محمد یزدی، محمد مومن و غلامحسین الهام از محمود احمدی‌نژاد را اشتباه دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خبر داد که در جلسه روز شنبه این مجمع «این موضوع هم مورد بحث قرار گرفت که کاندیدا‌ها و احزاب از حمایت‌ها و امکانات کشورهای خارجی ممنوع شوند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محسن رضایی اضافه کرد: «البته تاکنون حرف و حدیث‌هایی در این مورد بوده اما این موضوع را به عنوان یک سیاست تنظیم کردیم و بر این که چنین موضوعی بوده یا نبوده است وارد نشدیم. »

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی است که مجلس ایران نیز هفته گذشته در طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» ماده‌ای را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی آن، تاسیس «هرگونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور» را برای احزاب ممنوع می‌کند.

XS
SM
MD
LG