لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

دستور روحانی برای تسریع در شناسایی اسیدپاشان، سه وزارتخانه مسئول پیگیری


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ضمن ابراز تاسف «شدید» از اسیدپاشی در شهر اصفهان خواهان تسریع در پیگیری ماموریت سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری برای شناسایی عامل یا عاملان این اقدام و تامین امنیت شهروندان شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه، دوم آبان، گزارش داد که آقای روحانی پیش از این در حکمی به سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری ایران ماموریت داده است موضوع اسیدپاشی در اصفهان و شناسایی عامل یا عاملان آن را پیگیری کنند.

بر اساس این گزارش، در آخرین جلسه هیئت دولت «دستگاه‌های مسئول» در این باره گزارش داده و متعاقب آن حسن روحانی ضمن ابراز تاسف «شدید» از وقوع این عمل «غیرانسانی» خواهان تسریع در پیگیری ماموریت محوله به سه وزارتخانه کشور، اطلاعات و دادگستری در این زمینه شده است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، نیز روز پنج‌شنبه، اول آبان، از بررسی موضوع اسیدپاشی در اصفهان در جلسه هیئت دولت خبر داده و در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «این اتفاق باید نقطه پایان اسیدپاشی در ایران باشد، نقطه زوال خشونت علیه زنان.»

در همین حال رئیس کل دادگستری استان تهران نیز روز جمعه، دوم آبان، تاکید کرد که قوه قضائیه با افرادی که تحت عنوان اسید اقدام به پاشیدن آب به صورت زنان می‌کنند برخورد «قاطع و قانونی» خواهد کرد.

در روزهای گذشته خبرهایی از «شوخی» عده‌ای موتوسوار با زنان و ترساندن آنان از اسیدپاشی در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، این موتورسواران در شهرهای بزرگ نظیر اصفهان و تهران به تعدادی از زنان آب می‌پاشند و با گفتن کلماتی نظیر اسید آنان را می‌ترسانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، در این باره گفت: «درست است که این موضوع عنوانش اسیدپاشی نیست، اما تهدید افراد و سلب امنیت و آسایش شهروندان در زمره مصادیق مجرمانه به شمار می‌آید.»

وی بار دیگر تاکید کرد که اسیدپاشی در اصفهان هیچ گونه ارتباطی با اجرای امر به معروف و نهی از منکر «ندارد».

در همین حال محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ایران، روز پنج‌شنبه، اول آبان، گفته بود: «دشمن می‌خواهد حوادث اخیر اصفهان را همانند آن چه که در سال ۸۸ اتفاق افتاد به برخی از نیروهای ارزشی و مومن نسبت دهد و در این زمینه از طریق رسانه‌های خود سعی در تنش‌آفرینی و القای ناامنی در کشور دارد.»

با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان مقامات جمهوری اسلامی با قاطعیت تاکید می‌کنند که اسیدپاشی‌های اخیر ارتباطی با موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» ندارد.

اين در حالی است که برخی از نمايندگان استان اصفهان در مجلس پيش از اين ارتباط اين اتفاق‌ها با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» را تائيد کرده بودند.

از جمله عباسعلی منصوری آرانی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس، روز يک‌شنبه، ۲۷ مهر، در اين باره گفته بود: «اين دقيقاً شبيه اقداماتی است که داعش در عراق و سوريه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.»

پيش از اين يک منبع مطلع در اصفهان به راديوفردا گفته بود که «جوان بودن، کم‌حجابی و زيبایی» مشخصه مشترک زنانی است که اخيرا در اين شهر قربانی اسيدپاشی شده‌اند.

معاون امنیتی وزیر کشور نیز روز پنج‌شنبه، اول آبان، گفت: «در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم، تقریبا قریب به اتفاق یقین بر اساس اسناد و مدارک این مسئله توسط یک نفر انجام شده و جریان باند و گروه نیست.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسين ذوالفقاری با اشاره به آخرین مورد اسیدپاشی گفت: «مجموعه کسانی که در این حوادث در یک ماه گذشته آسیب دیده‌اند چهار نفر هستند و تمام آن چه غیر این گفته می‌شود، شایعه بوده که اساس و پایه‌ای ندارد و آخرین مورد آن ۲۳ مهرماه بوده است.»

آقای ذوالفقاری روز چهارشنبه نیز گفته بود که افرادی که، به گفته وی، «قصد داشتند اعتراضات مردم اصفهان به اسیدپاشی را به سمت و سوی ديگری سوق دهند» توسط ماموران امنيتی شناسايی شده‌اند.

این در حالی است که برخی از وب‌سایت‌های خبری از بازداشت تعدادی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی در اصفهان خبر داده‌اند.

روز چهارشنبه، ۳۰ مهر، هزاران تن در اصفهان و تهران در اعتراض به مسئله اسيدپاشی‌های اصفهان مقابل دادگستری اصفهان و مجلس شورای اسلامی در بهارستان تهران دست به تجمع زدند، اما به گفته شاهدان عينی پليس این تجمعات را متفرق کرده است.

XS
SM
MD
LG