لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

خودروسازان فرانسوی، آماده بازگشت به ایران


به گزارش روزنامه‌های فرانسه، خودروسازان این کشور مایل به برقراری مجدد روابط تجاری‌ـ‌ صنعتی با ایران هستند.

بر پایه این گزارش، مدیران شرکت فرانسوی رِنو امیدوارند از آغاز ماه ژانویه آینده، در صورت کاهش تحریم‌ها علیه تهران، فعالیت‌های خود را در ایران از سر بگیرند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم

میرعلی حسینی در گفت‌وگو با فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، نخست از او پرسیده است که آیا امیدواری اتومبیل‌سازان فرانسوی در شرایط موجود تا چه حد واقع‌بینانه است.

رادیوفردا: مسئولان ارشد شرکت فرانسوی «رنو» امیدوارند از آغاز ماه ژانویه آینده، با کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران، فعالیت‌های خود را در این کشور از سر بگیرند. آیا این امیدواری در شرایط کنونی، با توجه به ابهام‌هایی که در مورد سرنوشت قطعی توافق هسته‌ای ژنو وجود دارد، واقع‌بینانه به نظر می‌رسد؟

فریدون خاوند: از شواهد گوناگون این طور برمی‌آید که هم شرکت «رنو» و هم دیگر غول خودروسازی فرانسه، «پژو»، که مهم‌ترین شریک ایران بود از حدود دو سال پیش، خودشان را برای بازگشت به ایران آماده می‌کنند.

آن طور که روز دوشنبه، ۲۵ آذرماه، به نقل از ژیل نورمان، مدیر عملیات «رنو» در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، اعلام شد، انتظار می‌رود تحریم ایران در ماه ژانویه، حدود یک ماه دیگر، سبک‌تر بشود و خودروسازان فرانسوی امیدوارند بعد از این رویداد فعالیت‌هایشان را با سرعت از سر بگیرند. به گفته آقای ژیل نورمان، کار‌های مقدماتی هم انجام گرفت تا فعالیت‌های «رنو» بتواند هر چه سریع‌تر در ایران از سر گرفته بشود.

حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا گفته‌های این مسئول «رنو» بیانگر یک آرزو است یا بر ملاک‌های واقع‌بینانه تکیه دارد. آن چه مسلم به نظر می‌رسد این است که هم رنو و هم پژو شرکت‌های معظمی هستند و از پشت پرده خبر دارند. این که همین دیروز بیانیه ۲۸ وزیر خارجه اتحادیه اروپا گفته است اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای توافق ژنو را تایید کند، تحریم‌های آن اتحادیه علیه ایران بلافاصله معلق خواهد شد، نشان می‌دهد امیدواری مسئولان «رنو» چندان هم بی‌پایه نیست.

آیا این به آن معناست که اتحادیه اروپا در مورد تعلیق یا تخفیف تحریم‌ها علیه ایران بر آمریکا پیشی خواهد گرفت؟

اگر کنگره آمریکا مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران اتخاذ کند، اتحادیه اروپا الزاما دنباله‌روی این سرسختی نخواهد بود.

از طرف دیگر بر اساس توافق هسته‌ای ژنو خودروسازی ایران از نرمش‌هایی در زمینه تحریم برخوردار خواهد بود و عملا راه برای بازگشت «پژو» و «رنو» فراهم شده. این نرمش‌ها، همراه با انعطافی که پا به پای اجرای توافق ژنو احتمالا در آینده نزدیک در مواضع اتحادیه اروپا نسبت به ایران اتفاق خواهد افتاد، خودروسازان فرانسوی را به بازگشت قریب‌الوقوع به بازار ایران امیدوار کرده.

با این حال ژیل نورمان، مسئول منطقه آسیا و اقیانوس آرام «رنو» دیروز گفت که برای از سر گرفته شدن فعالیت خودروسازان فرانسوی در ایران، باید در تحریم نقل و انتقال‌های مالی با ایران هم نرمش‌هایی به وجود بیاید. به وجود آوردن این نرمش‌ها البته به اروپا بستگی دارد، ولی نقش و نفوذ واشینگتن در این زمینه غیر قابل انکار است.

آیا دلخوری ایران از مواضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ژنو، مانع بازگشت پژو و رنو به ایران نیست؟

صنعت خودروسازی ایران طی سه دهه گذشته بر پایه همکاری نزدیک با این دو شرکت شکل گرفته و این همکاری را یکباره نمی‌شود تغییر داد و به همین علت واقع‌بینی بر دلخوری غلبه خواهد کرد.

ولی اگر تحریم تمام بشود، بازیگران تازه‌ای وارد صحنه خودروسازی ایران خواهند شد، از «تویوتا» گرفته تا «فولکس واگن» و حتی شرکت‌های آمریکایی، به خصوص «جنرال موتورز» که زیاد از آن صحبت می‌شود.
XS
SM
MD
LG