لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

سوئیس تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد، منهای نفت


تحریم‌های تازه دولت سوئیس علیه جمهوری اسلامی که شامل صنایع پتروشیمی و خرید و فروش تجهیزات مخابراتی است روز جمعه، ۱۶ تیرماه، آغاز می‌شود. سوئیس روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که برخلاف تصمیم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نفت در این تحریم‌های تازه جایی نخواهد داشت.

دولت سوئیس روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیرماه، و یک روز پیش از اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که در زمینه تجارت نفت راه خود را از اتحادیه اروپا و آمریکا جدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت سوئیس ضمن دفاع از موضع سنتی خود در مسائل جهانی یعنی بی‌طرفی اعلام کرد که در زمینه تجارت نفت راه خود را از اتحادیه اروپا جدا می‌کند.

هنوز یک هفته نشده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد واردات، خرید و نقل و انتقال نفت تولیدی در ایران در ادامه مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مورد اجرا گذاشته شده است.

در حالی که سوئیس خود واردکننده نفت ایران نیست، اقدام تازه دولت این کشور به گفته خبرگزاری رویترز تنها به کار آن دسته از کمپانی‌های فعال در تجارت نفت می‌آید که در خاک این کشور مستقر هستند، از جمله دو کمپانی گلن‌کور و ترافیگورا.

با این حال رویترز می‌گوید بعید است که این دو کمپانی از ترس «محدودیت‌های تنبیهی آمریکا و اتحادیه اروپا» از قانون تازه در کشور خود استفاده کرده و دست به معامله با ایران بزنند.

ایالات متحده که به همراه متحدانش از جمله اسرائیل به برنامه اتمی ایران سوء‌ظن دارد بارها تهدید کرده است که کشورها و کمپانی‌ها باید میان معامله با تهران و فعالیت تجاری در آمریکا یکی را انتخاب کنند.

سوئیس نیز از جمله کشورهایی است که به گزارش رویترز تحت فشار دیپلماتیک از سوی آمریکا بوده تا تحریم‌های خود علیه تهران را تشدید کند.

اما سوئیس از آنجا که عضو اتحادیه اروپا نیست و بر اساس سنت در مسائل جهانی اعلام بی‌طرفی می‌کند قانونا مجبور به اجرای تحریم‌های این اتحادیه علیه تهران نیست.

در همین حال تحریم‌های تازه سوئیس علیه جمهوری اسلامی که روز جمعه،‌۱۶ تیرماه، اجرای آنها آغاز می‌شود بر عرضه صنایع پتروشیمی، تجهیزات مخابراتی، و همین طور خرید و فروش فلزهای قیمتی و الماس با ایران اثر منفی خواهد گذاشت.

در حالی که تاکنون تنها سفیر آمریکا در سوئیس به این تصمیم سوئیسی‌ها واکنش نشان داده و ابراز یاس کرده است،‌ رئیس جمهور سوئیس از موضع کشورش دفاع کرده و گفته است که استقلال نظر سوئیس راه ارتباط بین تهران و واشینگتن را باز نگه داشته و «به منافع آمریکا کمک می‌کند».

سوئیس از سال ۱۹۷۹ یعنی سال انقلاب در ایران مسئولیت حفاظت منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG