لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۹

گزارش وضعیت پارازیت‌ها به شورای عالی امنیت ملی «ارسال شد»


رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت ایران روز جمعه، ۳۱ مرداد، از «ارسال گزارش وضعیت پارازیت‌ها به شورای عالی امنیت ملی» جمهوری اسلامی خبر داد و گفت که «نقاط حساس» برای نصب دستگاه‌های سنجش امواج پارازیت در کشور در حال شناسایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا دلاوری، این مقام شورای سیاست‌گذاری، در رابطه با آخرین وضعیت ارزیابی امواج پارازیت در ایران گفت: «اکنون نمی‌توانیم به طور صریح در مورد این موضوع صحبت کنیم، چون برخی از مسائل آن محرمانه است.»

به گفته آقای دلاوری، قرار است در شورای عالی امنیت ملی کشور جلساتی با محور اصلی موضوع پارازیت برگزار شود.

درباره تاثیرات جانبی پارازیت‌ها، از جمله تاثیر آنها بر سلامتی مردم، تاکنون گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

در تازه‌ترین اتفاق پس از توفان خردادماه در تهران که خسارات زیادی بر جای گذاشت، سازمان هواشناسی ايران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دليل پارازيت‌ها نتوانسته این توفان را پيش‌بينی کند.

علیرضا دلاوری، رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت، همچنین خبر داد که نقاط حساس برای نصب دستگاه‌های سنجش امواج پارازیت در حال شناسایی است.

نصب دستگاه‌های جدید برای سنجش امواج پارازیت به دنبال اختلاف نظر سازمان‌های دولتی درباره اندازه‌گیری دقیق پارازیت انجام می‌شود.

حسن هاشمی، وزیر بهداشت، در اردیبهشت‌ماه خبر داده بود که وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست ایران میزان پارازیت‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند.

وی گفته بود: «طبق این اندازه‌گیری، مشخص می‌شود که میزان پارازیت در کشور بیش از استانداردها بوده یا کمتر از آن است.»

به گفته آقای هاشمی، در حال حاضر دستگاه اندازه‌گیری پارازیت‌ها در ایران وجود دارد، اما اختلاف نظری که وجود دارد بر روی میزان اندازه‌گیری دقیق پارازیت‌هاست.

ارسال پارازیت در ایران عمدتا برای جلوگیری از دسترسی شهروندان ایرانی به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به‌ویژه رسانه‌های خبری انجام می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، در گزارشی که تیرماه منتشر شد به سابقه ارسال این پارازیت‌ها از سال ۱۳۸۱ اشاره کرده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز ۲۷ تیرماه با اشاره به این که توقف ارسال مستقیم پارازیت روی امواج ماهواره از دلایل لغو موقت تحریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی توسط آمریکا بوده از تغییر روش ارسال این پارازیت‌ا خبر داده بود.

بر اساس گزارش این کمپین، «اینک صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مستقیما به ماهواره‌ها پارازیت نمی‌فرستد، اما از طریق تشدید ارسال پارازیت به گیرنده‌های محلی امواج ماهواره‌ای که عموما دیش‌های ماهواره‌ای روی سقف خانه‌ها هستند این توقف را جبران کرده است».

درباره نهادهای ارسال پارازیت سیار در تهران اخبار زیادی منتشر شده و در برخی از گزارش‌های منتشر شده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به ارسال این پارازیت‌ها متهم شده است.

حسينعلی شهرياری، رئيس کميسيون بهداشت مجلس، شهريورماه سال ۱۳۹۱، گفته بود که وزارت ارتباطات و نمايندگان مجلس از منشاء صدور پارازيت‌ها اطلاع دارند، «ولی نمی‌خواهند بيان کنند».

با وجود ارسال پارازیت، آماری که توسط مسئولان جمهوری اسلامی ارائه می‌شود، از کاهش نیافتن تعداد استفاده‌کنندگان از ماهواره در ایران حکایت دارد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه‌شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۲، گفته بود که ۷۱ درصد از مردم تهران از ماهواره استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG