لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

«سفر دوباره» قاسم سلیمانی به مسکو برای مذاکره با مقامات روسیه


قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۷ فروردین‌ماه، به نقل از سه منبع از سفر دوباره قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، به مسکو برای دیدار با مقامات بلندپایه روسیه خبر داد.

پیشتر شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز در گزارشی گفته بود که فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به پایتخت این کشور سفر کرده است.

این در حالی است که رویترز در گزارش روز جمعه خود از قول سخنگوی کرملین، مرکز حکومت روسیه، می‌گوید که هیچ دیداری با آقای سلیمانی در برنامه رئیس جمهور روسیه نیست.

در همین حال خبرگزاری رویترز زمان سفر قاسم سلیمانی به مسکو را پنج‌شنبه شب، اما فاکس‌نیوز زمان سفر او را پنج‌شنبه صبح عنوان کرده است.

همین خبرگزاری هدف از سفر قاسم سلیمانی را مذاکره و گفت‌وگو درباره مسائلی چون تحویل سیستم دفاعی اس ۳۰۰ به تهران و «همکاری نظامی بیشتر» توصیف کرده است.

رسانه‌های ایران روز دوشنبه، ۲۳ فروردین، از ورود بخش اول تجهیزات سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به کشور خبر دادند و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز گفت که «مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خودش را طی کرده‌ است».

فاکس‌نیوز در گزارش خود می‌گوید که فرمانده سپاه قدس ایران که مسئولت نظارت بر حضور نظامی ایران در خارج از کشور را بر عهده دارد ۴۸ ساعته و با یک هواپیمای خصوصی متعلق به هواپیمایی ماهان ایران به مسکو سفر کرده است.

چند منبع به این شبکه خبری گفته‌اند که قاسم سلیمانی اخیرا فقط برای فاش نشدن سفر خود به پایتخت روسیه چندین بار این سفر را به تعویق انداخته است.

اواخر آذرماه سال گذشته خبرگزاری فارس به نقل از «منابع غیررسمی» گزارش داد که قاسم سلیمانی برای دیدار با ولادیمیر پوتین به مسکو رفته است.

اما این خبر در همان روز توسط سخنگوی کرملین تکذیب شد.

اما پیش از این خبر نیز در مردادماه سال ۹۴ خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنيتی و اطلاعاتی آمريکا در گزارشی گفته بود که قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، که تحت تحريم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد به روسيه سفر کرده است.

قاسم سلیمانی از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد که همین امر کشورهای دیگر جهان را موظف می‌کند که به او اجازه سفر ندهند.

آمريکا در سال ۲۰۰۷ قاسم سليمانی را به دليل نقش وی در حمايت از تروريسم در فهرست تحريمی خود قرار داد و اتحاديه اروپا نيز در سال ۲۰۱۱ فرمانده نيروی قدس را مورد تحريم قرار داد.

XS
SM
MD
LG