لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

میزان ابتلا به سرطان در ایران تا ۲۰ سال آینده «دو برابر» می‌شود


خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور، در گزارشی ضمن اشاره به مرگ سالانه «۵۵ هزار» مبتلا به سرطان در ایران به نقل از معاون وزارت بهداشت ایران پیش‌بینی کرد که موارد ابتلا به سرطان در ایران طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد.

این خبرگزاری در گزارش خود از ثبت سالانه ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در ایران و مرگ ۵۵ هزار مبتلا به سرطان خبر داد و بر اساس برآوردها نوشت که حدود ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران زندگی می‌کنند.

پیش از این مسئولان وزارت بهداشت ایران در آمارهای خود از ابتلای ۳۰۰ هزار نفر به سرطان خبر داده و اعلام کرده بودند که سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

ایرج حریرچی، معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت، نیز پیش‌بینی کرده است که موارد ابتلا به سرطان در ایران در ۱۵ تا ۲۰ سال‌ آینده دو برابر خواهد شد.

به گفته آقای حریرچی، نسبت میزان مرگ و میر به میزان بروز سرطان در یک سال در ایران ۰.۷۳ درصد است، در حالی که متوسط جهانی این شاخص ۰.۵۸ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته کمتر از ۰.۵۰ درصد است.

این در حالی است که رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، می‌گوید، بر اساس آمارهای معتبر، ميزان بروز سرطان در ايران «کمتر» از کشورهای دیگر است.

به گفته آقای ملک‌زاده، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ميزان بروز سرطان در ایران به طور متوسط ۱۳۴.۷ نفر در هر صد هزار نفر گزارش شده است.

سخنان آقای ملک‌زاده در حالی است که محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، روز شنبه، دهم خرداد سال جاری، گفته بود که ایران «بالاترین» روند رشد ابتلا به سرطان در دنیا را دارد.

ایرج حریرچی، معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت، با اشاره به هزینه هشت هزار میلیارد تومانی برای درمان سرطان همچنین گفته است که ایران در زمینه برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان عملکرد مناسبی نداشته است.

این در حالی است که علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود که سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان می‌شود و یک بیمار سرطانی سالانه ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از بیماران سرطانی خبر داده بود که سالانه ۷۰۰ هزار ایرانی به دلیل هزینه بالای درمان به زیر خطر فقر می‌روند.

به گفته آقای سیاری، سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده و پروستات پنج سرطان شایع در ایران هستند.

XS
SM
MD
LG