لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

سقوط بالگرد در تهران سه کشته بر جای گذاشت


فرماندار شهرستان شمیرانات از سقوط یک بالگرد و کشته شدن سه سرنشین آن در روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، در منطقه دربند خبر داد. اما درباره مالکیت این بالگرد تاکنون گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، عزت‌الله خان‌محمدی، فرماندار شمیرانات، گفت که بالگرد یادشده به دلیل «بدی هوا» در جایی حوالی «امامزاده ابراهیم در روستای پس‌قلعه دربند» سقوط کرده است.

آقای خان‌محمدی همچنین گفت که این بالگرد متعلق به نیروی هوایی ارتش ایران بوده است.

این در حالی است که مسئول ارتباط با رسانه نیروی زمینی ارتش ایران در گفت‌وگو با ایرنا تاکید داشته که این بالگرد متعلق به هوانیروز ارتش نیست.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهارات حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر را بازتاب داده که عنوان کرده این بالگرد از نوع ۲۱۲ و متعلق به شرکت «پنها» بوده است. شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای ایران و وابسته به وزارت دفاع است.

اما از سویی وزارت دفاع ایران هم اعلام کرده که این بالگرد متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و در حال انجام مانور برای ستاد بحران بوده است، امری که مسئولان شرکت پها نیز آن را بیان کرده‌اند.

محمدعلی احمدآبادی، مدیرعامل شرکت پنها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده که مالکیت این بالگرد برای هلال احمر بوده است.

در سال‌های گذشته تعدادی از فرماندهان و پرسنل نیروهای نظامی ایران بر اثر سقوط هواپیماهای نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

از جمله در آخرین مورد یک هواپیمای «توربو کوماندور» روز شنبه، ۱۹ مهرماه، در منطقه کورين زاهدان سقوط کرد و هفت سرنشین آن از جمله «سه مقام ارشد نيروی انتظامی» جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند.

روز سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، نیز سقوط یک فروند هواپیمای جنگنده آموزشی ارتش در نزدیکی شهرستان استهبان استان فارس بهمرگ خلبان و کمک خلبان این هواپیما منجر شد.

اردیبهشت ‌ماه سال گذشته نیز یک فروند هواپیمای جنگنده اف ۵ ارتش جمهوری اسلامی در حین عملیاتی که آموزشی توصیف شد سقوط کرده و دو کشته بر جای گذاشت.

در دی ‌ماه ۱۳۷۳ منصور ستاری خواص، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان کشته شد.

در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ نیز در سانحه هوایی سقوط هواپیمای فالکون در نزدیکی ارومیه، احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، کشته شد.

در ۱۵ آذر ۱۳۸۴ سقوط هواپیمای ترابری ارتش ایران که حامل چند خبرنگار و تعدادی از پرسنل ارتش بود، ۱۲۸ کشته و ۱۳۲ زخمی برجا گذاشت.

XS
SM
MD
LG