لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

دختری که می‌خواهد «شاراپووای ایران» باشد


جایگاه نخست رتبه‌بندی تنیس زیر ۱۴ سال دختران آسیا در اختیار صبا نجفی سیزده ساله از ایران است. او که خودش را ماریا شاراپووای ایران می‌داند، درباره آینده‌اش می‌گوید اطمینان دارد با مهاجرت به خارج از کشور به اهدافش در زندگی دست خواهد یافت.

از پنجم دبستان به بعد، قهرمان ایران است. نادال و جوکوویچ الگوهایش هستند: «مامانم خیلی اصرار می‌کنه غذا بخورم. منم وقتی نادال و جوکوویچ بعد از مسابقات غذا بخورن، غذا می‌خورم.»

مسابقات تنیس گروه دوم آسیا به میزبانی تایلند برگزار شد که صبا نجفی به عنوان تنها بازیکن ایرانی، همچنین تنها دختر تیم غرب آسیا، موفق شد با کسب عنوان قهرمانی تیمی و نایب قهرمانی در انفرادی جواز حضور در گروه یک بازی‌ها را کسب کند.

صبا با حضور در خبرگزاری ایسنا از سابقه ورزشی، زندگی و رویاهایش در آینده صحبت کرده. اولین مسابقه خارجی‌اش در قطر بود: «حریفم یه دختر هندی خیلی جرزن بود! (با خنده). نتونستم خوب بازی کنم. حریفم هم جرزنی می‌کرد. وسط بازی گریه کردم.»

سپس در مسابقات قزاقستان دو مقام اولی کسب کرد. در جام قطر نیز دو عنوان نخست را به خود اختصاص داد. در دو مسابقه زیر ۱۸ سال جهان هم شرکت کرده و رنکینگ جهانی نیز دارد. تمریناتش زیر نظر امیر مهذب‌نیا است، هر روز چهار ساعت تمرین می‌کند.

او که کلاس اول راهنمایی در امتحانات خلاقیت فیزیک و ریاضی اول شده، بعد از امتحانات خرداد به یک کمپ تنیس در والنسیا خواهد رفت تا هم درس بخواند و هم بازی کند. قصد دارد از اسپانیا به آمریکا برود. یعنی همان مسیری که ویکتوریا آزارنکا از بلاروس، ماریا شاراپووا از روسیه و بسیاری دیگر از ستارگان تنیس جهان طی کردند.

مشهورترین تنیس باز زن ایرانی ارغوان رضایی است که در فرانسه به دنیا آمده. او که تا رتبه ۱۵ جهان نیز صعود کرده بود، اینک در رده ۴۸۶ جهان قرار دارد. ارغوان دو بار در سنین نوجوانی با تیم ملی ایران فاتح بازی‌های بانوان کشورهای اسلامی شده.

امانوئل آغاسی پدر آندره آغاسی ایرانی است و متولد شهرستان سلماس. او در دوره المپیک ۱۹۴۸ لندن و ۱۹۵۲ هلسینکی عضو تیم ملی بوکس ایران بوده که بعداً به آمریکا مهاجرت کرد. منصور بهرامی مرد شماره یک تنیس نمایشی دنیا نیز ۲۵ سال عضو تیم ملی ایران بوده.

ایران گرچه حالا موقعیت مناسبی در تنیس آسیا ندارد، اما در دهه ۵۰ شمسی حرف اول این قاره را می‌زد. سال ۱۹۷۴ در بازی‌های آسیایی تهران، منصور بهرامی و کامبیز درفشی جوان مدال طلای تنیس دو نفره را به گردن آویختند. بهرامی و درفشی جوان سال ۱۹۷۵ هم در دفاع از عنوان قهرمانی‌شان موفق بودند. آنها بر زوج اندونزیایی غلبه کردند. تقی اکبری نیز در آن مسابقات با غلبه بر رقیب ژاپنی، مرد اول آسیا شد.

کنفدراسیون تنیس آسیا به ریاست ژرژ آفتاندلیان از ایران اداره می‌شد. دبیر کنفدراسیون آسیا هم هدایت یارندی از ایران بود. معتبرترین تورنمنت تنیس آسیا را ایران میزبانی می‌کرد و حتی مرد شماره یک تنیس جهان هم به جام آریامهر می‌آمد.

حالا در حالی که خبری از نام ایران در صحنه تنیس جهان و سطح اول تنیس آسیا نیست، بازیکنانی از ژاپن، چین، کره جنوبی، ازبکستان، هندوستان و حتی پاکستان در مسابقات معتبر جهانی می‌درخشند و در مسابقات زنان، خانم لی نا از چین توانست نخستین گرنداسلم سال ۲۰۱۴ را در ملبورن نصیب خود کند.

حال از صبا نجفی به عنوان یک پدیده جدید در تنیس ایران یاد می‌شود. دختری که می‌تواند بار دیگر نام ایران را در این رشته ورزشی مطرح کند.

خبرگزاری ایسنا از صبا نجفی پرسیده است که آیا اداره کل ورزش و جوانان استان تهران تاکنون از تو تجلیل کرده؟ تنیس‌باز مستعد و نوجوان ایران در پاسخ گفته: اصلاً من را نمی‌شناسند. مسابقات قطر که رفته بودیم حتی نپرسیدند چه کار کردم. بعد از مسابقات تایلند هم در فرودگاه یک نفر از من پرسید این کاپ‌ها را از فری‌شاپ فرودگاه خریدی؟

مادر صبا می‌گوید هزینه‌ لباس صبا از پول مربی خصوصی‌اش بیشتر می‌شود. هر ماه باید برای او کفش بخرند. هزینه‌های مربوط به پزشک تغذیه و دکتر روان‌شناس هم هست که همه را باید خانواده بپردازد و فدراسیون کمکی نکرده است.
XS
SM
MD
LG