لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

بانوی آمریکایی، روی تشک‌های کشتی سالن هفتم تیر


جام جهانی ۲۰۱۴ کشتی فرنگی در حالی به میزبانی تهران آغاز شد که یک زن سرپرستی تیم ملی کشتی فرنگی آمریکا را برعهده دارد. کریستینا «کیکی» کلی سرپرست تیمی است با هشت کشتی‌گیر و چهار مربی مرد.

خانم کلی در مراسم افتتاحیه نیز روی تشک‌ سالن هفت تیر رفت و به عنوان مسئول تیم ملی ایالات متحده آمریکا در آیین رژه تیم‌ها شرکت کرد. این نخستین بار است که در مسابقات کشتی به میزبانی ایران، زنی در این سالن و در مقام نماینده یک کشور حضور می‌یابد.

کریستینا کلی سپس در جایگاه ویژه حضور یافت و مسابقات را تماشا کرد. او سرپرستی تیم آمریکا در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ بوداپست را هم برعهده داشت.

وب‌سایت فدراسیون کشتی آمریکا به نقل از ریچارد بندر مدیر امور اجرایی این فدراسیون درباره خانم کلی نوشته است: «ما افتخار می‌کنیم و هیجان‌زده‌ایم از این که کریستینا کلی را در چرخه مسابقات تا المپیک ۲۰۱۶ به عنوان سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی در اختیار داریم.»

در این گزارش آمده است: «تعهد او به برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی، تفاوتی بزرگ با سال‌های اخیر ایجاد کرده و ما می‌دانیم که رهبری او وضعیت تیم ملی را بهبود خواهد بخشید.»

پیش از انقلاب اسلامی نیز حضور زنان به عنوان تماشاگر مسابقات کشتی در این سالن مرسوم نبود، اما در همین جایگاه ویژه، فرح پهلوی در جام آریامهر حضور می‌یافت.

پس از انقلاب و در دهه ۱۳۸۰ ماهیار رسایی از کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون کشتی و مرضیه دارابی از خبرنگاران کشتی‌نویس، همچنین تعدادی کم‌شمار از دیگر کارکنان زن فدراسیون کشتی توانستند در حین برگزاری مسابقات کشتی در محوطه سالن حضور یابند.

اخیراً هم در مسابقات نونهالان، به مادران و خواهران چند کشتی‌گیر اجازه ورود به سالن داده شد. طاهره طاهریان، مشاور امور ورزش زنان و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، با اعلام حمایت از حضور زنان در سالن‌های والیبال، بسکتبال و ورزش‌های رزمی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که با تماشای فوتبال هم موافق است.

خانم طاهریان اما درباره حضور در سالن‌های کشتی گفته بود که هنوز درخواستی از طرف خانم‌ها به دست ما نرسیده.

در پی این مصاحبه، کمپین فیس‌بوکی برای ارسال درخواست به خانم طاهریان تشکیل و صدها امضا جمع‌آوری شد. حتی جمعی از کشتی‌گیران مرد نیز به کمپین پیوستند و گفتند این حق خانواده یک کشتی‌گیر اعم از مادر، همسر، خواهر یا دخترش است که تماشاگر عملکرد او در سالن مسابقات باشند.

الهام حیدری، نخستین داور کشتی زن ایرانی، پروانه حسینی و مریم حاجیان نیز به عنوان محقق و گزارشگر در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد به میزبانی لس‌آنجلس حضور یافتند. آنها که گردانندگان صفحه «تاسیس ورزش کشتی بانوان ایرانی» در فیس‌بوک هستند وب‌سایتی هم دارند با عنوان "iranianwomenwrestling.com" و برای اعاده حق تماشا همچنین حق انتخاب رشته ورزشی کشتی توسط زنان ایرانی فعالیت می‌کنند.

در همین حال کریستینا کلی در مصاحبه با سایت فدراسیون کشتی آمریکا گفته است که کشتی برایم غالب شدن بر موانع است. نمایش اراده، ریسک و خطرپذیری در حین استراتژی برای حرکت بعدی و استفاده از هر موقعیت امکان‌پذیر. این همان کاری است که بیشتر مواقع در زندگی‌ام کرده‌ام.

او ۴۲ ساله است و دختری هشت ساله دارد. مدیر یک بنیاد خصوصی است که هزینه‌های مدرسه‌ای در تانزانیا، باغبانی شهری، بورس‌های تحصیلی، اردوگاه‌های جوانان و البته فدراسیون کشتی آمریکا را تامین می‌کند. برادر، پدر و دوست‌پسر او کشتی‌گیر بوده‌اند.

او میزان ترس خود را صفر درصد برآورد می‌کند و دلیل آن را بیماری خونی خود می‌داند که باعث شد مرگ را به چشم ببیند، اما بر آن غلبه کرد، در حالی که فقط دو درصد شانس داشت.

کلی در توضیحات خود پیرامون گذشته‌اش، تشابه رخدادهای وحشتناک زندگی را پیوند زده به تلاش برای حفظ ورزش کشتی در المپیک.

در مراسم افتتاحیه جام جهانی کشتی فرنگی، نناد لالوویچ رئیس صربستانی فیلا نیز حضور داشت. در این مسابقات ده تیم حضور دارند و تیم ملی کشتی فرنگی ایران تاکنون آذربایجان را هشت بر صفر، کره جنوبی را هفت بر یک و فنلاند را هم هشت بر صفر شکست داده. ایران در آخرین مسابقه مرحله مقدماتی به مصاف ارمنستان خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG