لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

زنگنه کاهش بالای یک میلیون بشکه‌ای از تولید اوپک را خواستار شد


خبرگزاری مهر گزارش داد که وزیر نفت ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ضمن تاکید بر افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها، خواستار کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ از تولید روزانه دیگر کشورهای عضو این سازمان شد.

مهدی عسلی، مدیر کل امور اوپک در وزارت جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۰ آذر، خبر داد که بیژن زنگنه، وزیر نفت، «اخیرا» در نامه‌ای به عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک، خواستار کاهش سقف تولید نفت اعضای این سازمان به میزان توافق شده یعنی ۳۰ میلیون بشکه در روز شده است.

بر اساس این گزارش، آقای زنگنه در نامه خود در عین حال تاکید کرده است که ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها تولید و صادرات خود را به میزان قبل از تحریم‌ها باز خواهد گرداند.

وزیر نفت ایران روز چهارشنبه، ۱۳ خرداد، نیز خبر داده بود که در نامه‌ای به اوپک اعلام کرده است که جمهوری اسلامی بعد از لغو تحریم‌های غرب «در فاصله خیلی کوتاهی» تولید نفت خود را به مقدار پیش از تحریم‌ها خواهد رساند.

اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در سال ۲۰۱۲ سهمیه‌ها را برداشت و سقف تولید را ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین کرد. با این حال طبق آمار موجود تولید کشورهای عضو این سازمان در ماه اکتبر بیش از ۳۱ میلیون و۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، چهارم آذرماه، اعلام کرده بود که اوپک مصمم است تولید خود را علی‌رغم فشارهای مالی بر عربستان سعودی، مهم‌ترین عضو تاثیرگذار بر سیاست‌هایش، به روال کنونی ادامه دهد.

در حال حاضر تولید نفت روسیهبه بیشترین سطح رسیده وتولید نفت در دنیا بسیار بیشتر از نیاز بازار است.

این در حالی است که مقامات وزارت نفت ایران نیز اعلام کرده‌اند که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

البته ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی بر این است که ایران بعد از تحریم‌ها و در نیمه دوم سال آینده میلادی روزانه تنها ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بر تولید نفت خود خواهد افزود.

XS
SM
MD
LG