لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

نیروی هوایی اسرائیل بار دیگر به خاک سوریه «حمله کرد»


رسانه‌های عربی منطقه گزارش می‌دهند که جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل شامگاه جمعه، چهارم اردیبهشت، به منطقه «القلمون» در مرز سوریه و لبنان حمله کرده‌اند. سوریه و اسرائیل رسما واکنشی به این گزارش نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، جنگنده‌های اسرائیلی ظاهراً یک انبار تسلیحاتی را که احتمال انتقال جنگ‌افزارهای آن به حزب‌الله لبنان می‌رفته بمباران کرده‌اند.

الجزیره و العربیه گزارش می‌دهند که این بمباران‌ها به انفجارهایی در شهرک‌های «القطیفه»، «یبرود» و «قاره» منجر شده است.

الجزیره در گزارش‌های اولیه خود از این اقدام اسرائیل مدعی شده بود که دو تیپ ارتش سوریه که کاربرد «جنگ‌افزار راهبردی» و موشک‌های دوربرد در اختیار آنهاست، بمباران شده‌اند.

العربیه نیز مدعی شد که شماری از موشک‌های اسکاد موجود در انبارهای این تیپ‌ها منهدم شده است. العربیه این ادعا را نیز مطرح کرد که جنگنده‌های اسرائیلی چهارشنبه گذشته نیز حمله دیگری در همین مناطق انجام داده‌اند.

منابع رسمی اسرائیل و سوریه تاکنون در برابر این گزارش‌ها سکوت کرده‌اند.

آخرین بار که حمله جنگنده‌های اسرائیلی به خاک سوریه گزارش شد، آذرماه سال گذشته، اوایل دسامبر ۲۰۱۴، بود که یک پایگاه نظامی در منطقه «الدیماس» در اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف قرار گرفت.

در پی آن حمله، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، بدون تایید صریح این گزارش گفته بود، اسرائیل برای امنیت خود به هر اقدام پیشگیرانه‌ای دست می‌زند.

از آغاز نبردهای داخلی چهار ساله سوریه، اسرائیل چند بار دیگر نیز به هدف‌هایی در سوریه حمله کرده است؛ در تمامی این موارد، رسانه‌ها گفته‌اند، جنگ‌افزاری که احتمال انتقال آنها به دست حزب‌الله در لبنان مطرح بوده، منهدم شده است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، با تایید این که در برخی از این حملات منتسب به اسرائیل، جنگ‌افزارهای اهدایی به حزب‌الله منهدم شده قول داده بود که این سازمان هر بار تسلیحات پیشرفته‌تری به دست آورد.

اسرائیل اواخر دی ۱۳۹۳ نیز کاروانی از نیروهای حزب الله را در مرز القنیطره در خاک سوریه هدف قرار داد که در آن، جهاد مغنیه، فرزند عماد مغنیه و محمدعلی الله دادی، یک نظامی بلندپایه سپاه پاسداران ایران، در کنار شماری دیگر از نیروهای بارز حزب الله کشته شدند.

حملات صورت گرفته در سوریه در روزهای سوم و پنجم ماه مه سال ۲۰۱۳، پنجم ژوئیه ۲۰۱۳، ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳، ۷ دسامبر ۲۰۱۴ و ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ نیز به اسرائیل نسبت داده شده بود.

در تمامی این حملات هرچند اسرائیل مسئولیت آن را نپذیرفت، اما رسانه‌های این کشور به نقل از مقامات ارشد اسرائیل نوشته بودند که «اسرائیل اجازه نخواهد داد که سلاح‌هایی به دست حزب الله لبنان برسد که توازن استراتژیک در منطقه را بر هم بزند».

با وجود آن که شبه نظامیان حزب الله در سوریه حضور دارند تا بقای حکومت بشار اسد را تضمین کنند، حسن نصرالله در سخنرانی های خود تاکید می کند که از آمادگی این سازمان برای ورود به جنگ احتمالی با اسرائیل کم نشده و تقویت توانمندی نظامی حزب الله نیز ادامه خواهد یافت.

آقای اسد هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های فرانسه گفت، حضور نیروهای حزب الله در سوریه بنا به درخواست حکومت او انجام شده است.

XS
SM
MD
LG