لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

تحریم کالاهای اسرائیلی ساخت یهودی‌نشین‌ها در اروپا


درگیری جوانان فلسطینی با نیروهای ارتش اسرائیل در اعتراض به ساخت یک آبادی یهودی‌نشین
درگیری جوانان فلسطینی با نیروهای ارتش اسرائیل در اعتراض به ساخت یک آبادی یهودی‌نشین
برچسب «ساخت اسرائیل» که زمانی طرفداران بسیاری در دنیا داشت و نشانه محصولاتی با کیفیت بر‌تر و نتیجه تفکر و برنامه‌ریزی‌های علمی محسوب می‌شد، اکنون برای اسرائیل به مشکلی بزرگ در تجارت بین‌المللی تبدیل شده است.

به تازگی نه تنها آفریقای جنوبی تصمیم گرفته است تمامی محصولات اسرائیلی را که در آبادی‌های یهودی‌نشین کرانه باختری تولید می‌شوند تحریم کند، بلکه در بریتانیا و چند کشور دیگر اروپا نیز کرم‌های بهداشتی و لوازم آرایش اسرائیلی از قفسه‌های فروش، حتی در فروشگاه‌های مشهور، جمع‌آوری می‌شود.

در هفته‌های اخیر دولت دانمارک نیز اعلام کرد که محصولات اسرائیلی را که تولید یهودی‌نشین‌های کرانه باختری باشد شناسایی و با «برچسب لازم» عرضه خواهد کرد.

هدف از این کار در دانمارک «آگاه کردن خریداران دانمارکی» عنوان شده است.

فروشگاه‌ زنجیره‌ای بزرگ «می‌گرو» در سوئیس نیز که در اروپا و ترکیه نیز شعبه‌ دارد به‌تازگی از تصمیمی مشابه خبر داده است.

اما جمع‌آوری تمام محصولات اسرائیلی ساخت یهودی‌نشین‌ها از فروشگاه‌های بدون عوارض در فرودگاه‌ها و بنادر کشورهای اتحادیه اروپا ضربه‌ای جدی برای اسرائیل به شمار می‌رود.

در حالی که تمامی محصولات بهداشتی و آرایشی جمع‌آوری و معدوم شده است، محصولات «دریای نمک» اسرائیل در صدر آنها قرار دارد. این در حالی است که این کالا‌ها در سراسر اروپا طرفداران بسیاری داشته و با بهای چشمگیری فروخته می‌شود.

تحریم فزاینده محصولات و کالاهای ساخت اسرائیل نتیجه فعالیت گسترده سازمانی با نام اختصاری بی‌دی‌اس است که برای حمایت از فلسطینی‌ها در بریتانیا برپا شده است.

شماری از فعالان شناخته‌شده فلسطینی و نیز حامیان اروپایی آنها برای رسیدن به این هدف با تجار و نهادهای بین المللی مختلف ارتباط برقرار کرده و آنها را متقاعد می‌کنند که از خرید محصولات اسرائیلی خودداری کنند.

این فعالان فلسطینی و حامیان اروپایی آنها می‌گویند که فروش محصولات و خدمات اسرائیلی که در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری تولید و عرضه می‌شوند «مشروعیت بخشیدن به اشغال‌گری اسرائیل» و «کاهش هر چه بیشتر توان اقتصادی فلسطینی‌هاست».

از سوی دیگر اسرائیل می‌گوید که واحدهای تولیدی واقع در یهودی‌نشین‌ها که این محصولات را تولید می‌کنند هزاران کارگر فلسطینی را به استخدام خود درآورده و از این راه توان مالی خانواده آنها را تقویت می‌کنند.

در همین زمینه اسرائیل دو هفته پیش تهدید کرد که اگر، به‌ویژه آفریقای جنوبی، محصولات این یهودی‌نشین‌ها را تحریم کند، کارگاه‌ها نیز کارگران فلسطینی خود را اخراج کرده و به جای آنها اعراب تابع اسرائیل یا آفریقایی‌های بسیاری را استخدام خواهند کرد که در جستجوی زندگی بهتر و با تحمل خطرات بسیار غیرقانونی وارد اسرائیل می‌شوند.

در همین حال اسرائیل می‌گوید محصولات تولید یهودی‌نشین‌ها چون با معیارها و استانداردهای اسرائیلی تولید می‌شوند باید حتما برچسب «ساخت اسرائیل» را داشته باشند و نباید آنها را از محصولات تولیدی در دیگر شهرها مانند تل‌آویو جدا دانست.

تحریم کالا‌ها و محصولات اسرائیلی ادامه کارزاری است که سه سال پیش سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، در کرانه باختری راه‌اندازی کرد.

آقای فیاض و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، نخستین شخصیت‌های فلسطینی بودند که در برابر دوربین‌های تلویزیونی هرچه محصول اسرائیلی در خانه و محل کار خود داشتند بیرون ریختند.

ناظرانی از تشکیلات فلسطینی نیز در این سه سال فروشگاه‌های مناطق فلسطینی را جستجو می‌کنند تا اگر به محصولات اسرائیلی برخوردند آنها را ضبط کنند.

هر از گاهی نیز «آیین عبور بولدوزر» از روی محصولاتِ اسرائیلی در کرانه باختری برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG