لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۵

ابراز نومیدی اوباما از تجدید مذاکرات صلح خاورمیانه با دولت فعلی اسرائیل


همزمان با آغاز به کار دولت تازه اسرائیل، رئیس جمهور آمریکا نسبت به تجدید گفت‌وگوهای راکدمانده صلح اسرائیلی- فلسطینی ابراز نومیدی کرده و یکی از دلایل اصلی آن را ترکیب کابینه راست‌گرای اسرائیل دانست.

دولت تازه اسرائیل از روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، کار خود را آغاز کرد.

بنیامین نتانیاهو که برای چهارمین بار به نخست وزیری کشورش رسیده است، دولت خود را با ترکیب ائتلافی از احزاب به‌شدت راست‌گرا و مذهبی تشکیل داده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دو مصاحبه در این روزها گفته است که برخی از وزیران دولت تازه اسرائیل به صلح باور ندارند.

آقای اوباما در مصاحبه با شبکه العربیه که روز جمعه پخش شد، گفت صادقانه بگویم که سیاست داخلی اسرائیل و سیاست داخلی میان فلسطینی‌ها [امکان پیشبرد صلح] را دشوار کرده و اعتماد برای پیشرفت را از بین برده است.

رئیس جمهوری آمریکا نزاع اسرائیلی- فلسطینی را «چالشی دشوار» نامیده و افزود که «من به اسرائیلی‌ها گفتم تا زمانی که معضل فلسطینی در کنارتان باشد، نمی‌توانید همزمان کشوری دموکراتیک و یهودی باشید».

باراک اوباما با گفتن این که «از یک سو من اسرائیل را به صورت قوی حمایت می‌کنم و روابط ما با اسرائیل بسیار محکم است و نگرانی‌های امنیتی اسرائیل مشروع است» افزود که «اما من به تشکیل کشور فلسطین نیز تعهد جدی دارم».

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اوضاع «مایوس‌کننده» در سرزمین های فلسطینی گفت، در سفرش به رام‌الله در کرانه باختری «از خستگی جوانان آن از انزوا و رنج مردم غزه شنیده است... و باید غزه از ویرانی ها رهایی یابد و جوانان فلسطینی شغل داشته باشند».

باراک اوباما در مصاحبه با العربیه تاکید کرد که راه حل بلندمدت و منطقی برای این نزاع دیرینه، استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل است، که به گفته او، باید برای رسیدن به آن در این مرحله «اعتمادسازی» کرد و از سیاست ترس رها شد.

آقای اوباما در همین حال به فلسطینی‌ها نیز گفت که اگر خواهان استقلال هستند باید اسرائیل را به رسمیت بشناسند؛ به گفته وی: «شما نمی توانید دولتی داشته باشید که از احترام وعزت برخوردار شود اما اسرائیل را به رسمیت نشناسید؛ اسرائیل از بین نمی رود.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین چهارشنبه گذشته در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط بی‌اعتمادی خود را به تحولی مثبت در گفت وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی مورد تاکید قرار داد و گفت دولتی در این کشور به روی کار می آید که وزیرانش به صلح اعتقاد ندارند.

بنیامین نتانیاهو دو ماه پیش در کارزار سیاسی در انتخابات کنست گفته بود، تا او رهبر سیاسی اسرائیل باشد، کشور مستقل فلسطین برپا نخواهد شد.

هرچند آقای نتانیاهو بعد از انتخابات سخنان خود را تا حدی تعدیل کرد، اما باراک اوباما به رسانه های آمریکا گفت، فکر می کند که نتانیاهو حرف دل خود را زده است.

آخرین دور از گفت و گوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی حدود چهار سال پیش برگزار شد.

XS
SM
MD
LG