لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

طرح تازه در کنگره آمریکا برای «مجازات» فلسطینی‌ها


رند پل
رند پل

دوره جدید کنگره آمریکا در نخستین روزهای کاری خود برقراری تحریم‌های مالی علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی را در دست بررسی قرار داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شماری از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفته‌اند که حکومت خودگردانی را باید به دلیل «اقدامات یک‌جانبه» اخیرش «مجازات» کرد.

در همین زمینه رند پل،‌سناتور جمهوری‌خواه، پیش‌نویس طرح مجازات مالی فلسطینی ها را روز چهارشنبه، ۱۷ دی، به سنا ارائه کرد.

سناتور پل در بیانیه ای اعلام کرد که «گروه‌هایی که اسرائیل را تهدید می کنند نمی توانند متحد واشینگتن باشند» و «نباید دشمنان اسرائیل و آمریکا را تقویت کرد».

روزنامه جروزالم پست در روزهای اخیر گزارش داده بود که دولت نتانیاهو در تماس با اعضای کنگره از آنها خواسته است، علیه تشکیلات خودگردانی «گام های تنبیهی» بردارند و وزارت خارجه آمریکا را وادار کنند از اختصاص کمک سالیانه ۴۴۰ میلیون دلاری به فلسطینی ها خودداری کند.

دولت اسرائیل خود از هفته گذشته مجازات مالی تشکیلات خودگردانی را با بلوکه کردن حدود ۱۲۵ میلیون دلار پول مالیات بازرگانان و کاسبکاران فلسطینی آغاز کرد.

کنگره آمریکا از روز سه‌شنبه، ۱۶ دی، در حالی دوره جدید خود را آغاز کرد که جمهوری‌خواهان در دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت را در دست دارند.

در همین زمینه آقای نتانیاهو روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت که حمایت کنگره آمریکا از اسرائیل هیچ گاه مانند مقطع کنونی، قاطع و پرقدرت نبوده است.

کمک مالی بلاعوض آمریکا به تشکیلات خودگردانی عمدتاً برای آموزش نیروهای فلسطینی و برنامه های آموزشی و درمانی در کرانه باختری صرف می شود.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه پانزدهم دی گفته بود، اقدام حکومت فلسطینی در پیوستن به دیوان کیفری بین المللی می تواند بر کمک های مالی آمریکا به فلسطینی ها «اثر منفی» بگذارد.

حکومت خودگردانی در روزهای گذشته پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری بر اراضی فلسطینی» را به شورای امنیت ارائه داد و پس از آن که این قطعنامه به تصویب نرسید، خواهان پیوستن به دیوان کیفری بین المللی شد.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه اعلام کرد که فلسطینی ها از اول آوریل، ۱۲ فروردین ۱۳۹۴، عضو رسمی دیوان کیفری بین المللی خواهند شد.

صائب عریقات، مقام ارشد فلسطینی، چهارشنبه هفدهم دی از موافقت دبیرکل سازمان ملل استقبال کرد و گفت، این تصمیم «معادله ها را تغییر خواهد داد».

به گفته عریقات، فلسطینی ها از «ارتکاب جنایت جنگی اسرائیل در غزه» و ادامه ساخت و ساز اسرائیل در اراضی فلسطینی به این دیوان شکایت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG