لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

شش کشور آمریکایی خواستار توضیح اروپایی‌ها در ماجرای مورالس شدند


اوو مورالس در میان معاون خود (چپ) و وزیر خارجه بولیوی در آغاز اجلاس رسمی پنج‌شنبه شب
اوو مورالس در میان معاون خود (چپ) و وزیر خارجه بولیوی در آغاز اجلاس رسمی پنج‌شنبه شب
پنج رهبر چپ‌گرای آمریکای جنوبی پنج‌شنبه شب، ۱۳ تیرماه، در کنار اوو مورالس، رهبر بولیوی، خواستار توضیح و عذرخواهی رسمی چند کشور اروپایی به دنبال تغییر مسیر هواپیمای آقای مورالس شدند. رهبر بولیوی همچنین تهدید کرد که سفارت آمریکا در کشورش را خواهد بست.

رئیس جمهور بولیوی روز سه‌شنبه گذشته در راه بازگشت از مسکو بود که ابتدا فرانسه و پرتغال و سپس ایتالیا و اسپانیا هواپیمای او را «به دلیل ظن حضور ادوارد اسنودن، پیمان‌کار فراری آژانس جاسوسی آمریکا، در آن» از ورود به حریم هوایی این کشورها منع کردند.

به دنبال این اقدام،‌ هواپیمای اوو مورالس مجبور به نشستن در فرودگاه وین،‌ اتریش، شد. مقامات پلیس اتریش می‌گویند که این هواپیما را جستجو کرده و ادوارد اسنودن را در آن نیافته‌اند، امری که وزیر دفاع بولیوی آن را انکار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پایان جلسه‌ای رسمی که پنج‌شنبه در بولیوی با حضور رهبران آرژانتین، ‌اروگوئه،‌ اکوآدور، سورینام و ونزوئلا در کنار اوو مورالس برگزار شد، سران حاضر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «آدم‌ربایی مجازی» آقای مورالس خواستار ادای توضیح از سوی چهار کشور اروپایی دخیل در ماجرا شدند.

در همین حال نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، پیش از این اجلاس در گفت‌وگو با خبرنگاران چنین اظهار نظر کرد که سازمان سیا پشت ماجرای تغییر مسیر هواپیمای رئیس جمهور بولیوی بوده است.

آقای مادورو اعلام کرد که یک وزیر اروپایی که نامی از او برده نشده به مقامات ونزوئلا اطلاع داده است که سازمان جاسوسی آمریکا،‌ سیا، در اعمال فشار بر چهار کشور اروپایی و تغییر مسیر هواپیمای اوو مورالس دست داشته است.

رئیس جمهور بولیوی در این اجلاس با قدردانی از ابراز حمایت این پنج کشور آمریکای لاتین و دیگر کشورهای این منطقه به امکان بسته شدن سفارت آمریکا در لاپاز، پایتخت کشورش، اشاره کرد.

گرچه دو کشور ایالات متحده و بولیوی سال‌هاست که با یکدیگر مناسبات دیپلماتیک تمام و کمال ندارند، سفارت آمریکا در لاپاز هم‌چنان باز است.

اما آن طور که رویترز می‌گوید به‌رغم اعتراضات کشورهای آمریکای لاتین و ابراز مخالفت آنها با آمریکا، هنوز هیچ یک از این کشورها به ادوارد اسنودن که هم‌چنان در فرودگاه بین‌المللی مسکو به سر می‌برد پناهندگی نداده‌اند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز خواستار آن شد که آقای اسنودن کشوری را برای پناهندگی انتخاب کرده و مسکو را ترک کند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، با اشاره به این که ادوارد اسنودن از این کشور تقاضای پناهندگی نکرده است گفت: «او باید جایی را انتخاب کرده و برود.»

آقای ریابکوف همچنین به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفته است که روسیه «نمی‌تواند مشکلی را برای او [اسنودن] حل کند».

ادوارد اسنودن ۳۰ ساله که تحت پوشش یک شرکت پیمان‌کاری در هاوایی برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد از روز ۲۳ ژوئن گذشته به دنبال کشوری است که به او پناهندگی داده و از اتهام جاسوسی و محاکمه در آمریکا خلاصی یابد.

خبرگزاری فرانسه پیشتر گزارش داده بود که اسنودن پس از آن که مسکو اعلام کرد روسیه تنها در صورتی که وی دست از انتشار اسناد خود بردارد به او پناهندگی می‌دهد، از درخواست پناهندگی از این کشور منصرف شده است.
XS
SM
MD
LG