لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

سازمان ملل: تعداد آوارگان سوری از چهار میلیون گذشت


سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ۱۸ تیرماه، اعلام کرد که بیش از چهار میلیون از شهروندان سوریه از جنگ داخلی این کشور گریخته‌اند. یک میلیون نفر از این تعداد تنها در ده ماه گذشته از کشور خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس آوارگان سازمان ملل، با همین روند تعداد آوارگان سوری تا پایان سال جاری میلادی به چهار میلیون و ۲۷۰ هزار نفر خواهد رسید.

این در حالی است که ده ماه پیش یعنی در پایان ماه اوت سال ۲۰۱۴ تعداد آوارگان سوری که از آنها ثبت نام شده بود تنها سه میلیون نفر بود.

آنتونیو گوترس، رئیس آژانس آوارگان سازمان ملل، در بیانیه‌ای که برای انتشار این آمار صادر کرد چهار میلیون آواره سوری را «بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان فراری از یک جنگ» توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی این آژانس می‌گوید که سازمان ملل در ۲۵ سال گذشته با چنین جمعیت بزرگی از آوارگان یک کشور روبه‌رو نبوده است.

آژانس آوارگان سازمان ملل آخرین بار در سال ۱۹۹۲ به چهار میلیون و ۶۰۰ آواره افغان فراری از جنگ داخلی این کشور یاری می‌رساند.

در همین حال از زمان آغاز اعتراضات به حکومت بشار اسد در سوریه و پس از آن آغاز جنگ داخلی در این کشور، بیش از ۲۳۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، در همین روز پنج‌شنبه، ۱۸ تیرماه، دست‌کم ۱۹ غیرنظامی از جمله پنج کودک در اثر انفجار بمب‌های بشکه‌ای حکومت اسد و موشک‌پرانی شورشیان در شهر حلب جان باخته‌اند.

اما آمار چهار میلیونی که سازمان ملل در روز پنج‌شنبه اعلام کرد جدا از بیش از هفت و نیم میلیون شهروند سوریه است که در داخل این کشور مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

از این چهار میلیون نزدیک به دو میلیون نفر به ترکیه پناه برده‌اند و ۱.۱۷ میلیون نفر از شهروندان آواره سوریه نیز به کشور مجاور یعنی لبنان پناهنده شده‌اند.

در مقابل تنها حدود ۲۷۰ هزار سوری به قاره اروپا پناهنده شده‌اند که نیمی از این تعداد از راه دریای مدیترانه خود را به اروپا رسانده‌اند که در یک سال گذشته جان بسیاری را گرفته است.

XS
SM
MD
LG