لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

آمریکا: وجود مدارکی دال بر شلیک توپخانه روسیه به داخل اوکراین


مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در حالی که با افزایش تحریم‌های اروپا علیه روسیه فشار بر کرملین دوچندان می‌شود، ایالات متحده نیز می‌گوید مدارکی دال بر شلیک توپخانه روسیه به داخل خاک اوکراین در دست دارد.

با این که دولت ولادیمیر پوتین هر گونه دخالت در اوضاع اوکراین را رد می‌کند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، دوم مردادماه، اعلام کرد که مدارک و شواهدی دال بر شلیک توپخانه به دست نیروهای روسی به داخل خاک اوکراین در دست است.

مری هارف، مقام وزارت خارجه آمریکا، همچنین از قصد کرملین برای رساندن سلاح‌های «موشک‌انداز قوی‌تر و سنگین‌تر» به دست نیروهای جدایی‌طلب اوکراین خبر داد.

با این حال او، به گزارش خبرگزاری فرانسه، از ارائه مدارک و شواهد و دادن اطلاعات بیشتر به خبرنگاران طفره رفته است.

خبر ادامه کمک تسلیحاتی روسیه به جدایی‌طلبان اوکراین تنها یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که یک فروند هواپیمای مسافربری مالزی از مبداء آمستردام در منطقه تحت کنترل نیروهای مخالف دولت مرکزی اوکراین سقوط کرد.

با سقوط این هواپیما که گفته می‌شود با موشک زمین به هوای روسی بوک ساقط شده است ۲۹۸ نفر که بیشترشان شهروند هلند بودند جان خود را از دست دادند.

در همین حال به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا آتشباری نیروهای روسی به داخل خاک اوکراین «چندین روز» است که ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه رسمی «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا» مدت آتش توپخانه روسی را «۱۴ روز اخیر» اعلام کرده است.

همین خبرگزاری روز پنج‌شنبه گذشته به نقل از یک «منبع اروپایی» از افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کرملین و ولادیمیر پوتین خبر داد.

به گفته این منبع که به نامش اشاره‌ای نشده است،‌ اتحادیه اروپا قصد دارد ۱۵ شخص حقیقی اوکراینی و روسی و ۱۸ شخص حقوقی را به دلیل دخالت‌شان در بحران اوکراین به فهرست تحریمی‌های خود اضافه کند.

افزایش تحریم‌ها علیه دولت پوتین پس از آن است که وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گذشته در بروکسل گرد هم آمدند تا در مورد اعمال این تحریم‌های جدید گفت‌وگو کنند.

بنا بر گزارش‌ها، در این نشست به روسیه «چند روز» فرصت داده شد تا حمایت خود از جدایی‌طلبان اوکراین را متوقف کرده، نیروهای ارتش خود را از مرز با اوکراین عقب کشیده، و در مورد رسیدگی به سانحه هواپیمای مالزیایی به طور کامل همکاری کند.

این اتفاقی است که دست‌کم تاکنون نیفتاده و روسیه هیچ یک از این شرایط را فراهم نکرده است.

در نشست وزرای اروپایی همچنین تصمیم گرفته شد تا در صورت بی‌توجهی مسکو به این مطالبات، روسیه با تحریم سرمایه، فناوری، انرژی، و حوزه دفاعی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شود.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین تهدید کردند که در چنین حالتی، گروهی از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد.

به نوشته رویترز، این نخستین بار است که اتحادیه اروپا تحریم روسیه در حوزه‌های بازار مالی، صنایع دفاعی، و فناوری انرژی را مدنظر قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG