لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

احمدی‌نژاد بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران را تمام‌شده خواند


محمود احمدی‌نژاد در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه
محمود احمدی‌نژاد در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه
محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در اولین نشست مطبوعاتی خود در مقام رئیس دولت دهم بار دیگر ضمن آن که گفت «درباره حقوق مسلم ملت ایران مذاکره نمی‌کنیم»، موضوع هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خواند.

آقای احمدی‌نژاد گفت: «از نظر ما موضوع هسته‌ای تمام‌شده است و در چارچوب مقررات جهانی و تعامل با آژانس انرژی اتمی کار را دنبال می‌کنیم.»

این در حالی است که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در زمینه پرونده هسته‌ای، هفته گذشته از بسته پیشنهادی جدید جمهوری اسلامی «برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای خود» خبر داد و گفت ایران برای مذاکره با غرب آماده است.

آقای جلیلی همچنین اعلام کرد که تهران بسته پیشنهادی جدید خود را به کشورهای گروه ۵+۱ یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان ارائه خواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد که از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور دولت نهم پیروز انتخابات ۲۲ خردادماه اعلام شده است در پاسخ به این ابهام توپ را به زمین گروه ۵+۱ انداخت.

آقای احمدی‌نژاد چنین اظهار نظر کرد که ایران به این دلیل بسته پیشنهادی خود را به جای آژانس بین‌المللی به گروه ۵+۱ می‌دهد که آنها به گفت‌وگو با ایران «اظهار تمایل» کرده‌اند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهدید کرده‌اند که اگر ایران به کار غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و تردیدها را در مورد محتوای تحقیقات خود برای ساخت سلاح هسته‌ای برطرف نکند، تحریم‌ها علیه تهران تشدید خواهند شد.

در عین حال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، چندین بار گفته است که قرار نیست جامعه جهانی «تا ابد» برای ایران منتظر بماند، و به ایران تا پایان ماه سپتامبر، هفته اول مهرماه، فرصت داده است تا به پیشنهاد گروه ۵+۱ پاسخ دهد.

رئیس دولت دهم علاوه بر این که در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که دولتش برای حل مسائل فلسطین، عراق، افغانستان و همین طور بحران اقتصادی جهانی «راه‌حل‌های روشن» دارد توضیح داد که هدف از مذاکره با گروه ۵+۱ «اول فرصت‌سازی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی... و دوم مدیریت مؤثر برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» است.

«تشخیص دشمن دشوار نیست»

رئیس دولت دهم همچنین با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفت که «تشخیص دشمن دشوار نیست» و «افراد مؤثر در فرماندهی این جریانات باید پاسخگو باشند».

این نخستین بار نیست که محمود احمدی‌نژاد و حامیان او در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران با یا بدون اشاره به نام میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار پاسخ‌گویی «فرماندهان» و «رهبران» جنبش سبز شده‌اند.

چندی پیش احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان قدرتمند آقای احمدی‌نژاد، نیز در خطبه‌های نماز جمعه تهران از این که «سران اغتشاشات» دستگیر نشده‌اند از مقامات انتقاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد امروز در حالی به عنوان رئیس جمهور ایران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد که هنوز اعتراضات به نتیجه انتخابات پایان نیافته و میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مقام رهبران جنبش سبز بارها اعلام کرده‌اند که دولت او را مشروع نمی‌دانند.
XS
SM
MD
LG