لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

چاوز حضور نیروهای سپاه قدس ایران در ونزوئلا را رد کرد


هوگو چاوز در کنار محمود احمدی‌نژاد به‌هنگام دیدار از ایران
هوگو چاوز در کنار محمود احمدی‌نژاد به‌هنگام دیدار از ایران
هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، روز سه‌شنبه گزارش اخير وزارت دفاع آمریکا به کنگره این کشور مبنی بر حضور اعضای نيروى قدس سپاه پاسداران ايران در ونزوئلا را به شدت رد كرد.

آقای چاوز که با دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران رابطه حسنه‌ای دارد همچنين هشدار داد که اين گزارش پنتاگون مى‌تواند توجيهى براى حمله احتمالى نظامى آمريكا به ونزوئلا باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هوگو چاوز ضمن «شرم‌آور» خواندن گزارش ۱۲ صفحه‌اى وزارت دفاع ایالات متحده به كنگره اين كشور در هفته گذشته تاكيد كرد: «اين ازهمان گونه سخنانى است كه مرتبا در گزارشات آنها [مقامات آمریکا] تكرار مى‌شود، رشد مى‌كند و در نهايت هرگونه عملى را از نظر آنها موجه جلوه خواهد داد.»

در گزارش وزارت دفاع آمريكا به كنگره اين كشور آمده است كه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزى سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حضور خود را در آمريكاى لاتين و به‌ویژه در کشور ونزوئلا افزايش داده است.

آسوشيتدپرس مى‌افزايد که در اين گزارش غيرمحرمانه درباره جزئيات و چگونگى افزایش حضور نيروهاى سپاه قدس ایران در آمریکای لاتین توضيحی نیامده است.

در همین زمینه رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده، در سفر ماه گذشته خود به آمريكاى جنوبى احتمال حمله تروريستى سپاه قدس ایران به ايالات متحده از طريق آمريكاى جنوبى را بعيد دانست.

آقای گیتس همچنین ونزوئلا را خطری بالقوه عليه آمريكا ندانست.

به دنبال روى كار آمدن هوگو چاوز به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا در سال ۱۹۹۹، روابط ايران و ونزوئلا در زمينه‌هاى مختلف سياسى و اقتصادى توسعه چشمگيرى يافته، اما با اين حال دو كشور تاکنون هيچ گونه توافق‌نامه رسمى و علنى نظامى با يكديگر امضا نكرده‌اند.

در گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا به کنگره این کشور ضمن اشاره به افزايش نفوذ نيروهاى سپاه پاسداران ايران در آمريكاى لاتين آمده است که ايران تا سال ۲۰۱۵ قادر خواهد بود خاك آمريكا را با موشك اتمى مستقیما مورد هدف قرار دهد.
XS
SM
MD
LG