لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۴

کارگردان ایرانی «حرف ناجور» زد، پروانه فیلمش لغو شد


اصغر فرهادی (راست) به همراه محمود کلاری، فیلم‌بردار، سر صحنه فیلم «جدایی نادر از سیمین»
اصغر فرهادی (راست) به همراه محمود کلاری، فیلم‌بردار، سر صحنه فیلم «جدایی نادر از سیمین»
معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی روز شنبه با تأیید خبر رسانه‌های اصول‌گرا درباره اصغر فرهادی گفت که فرهادی پروانه ساخت فیلمش را از دست داد، چون در جشن خانه سینما «حرف‌های ناجوری» زد.

به این ترتیب وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد به رکوردی دیگر دست یافت: «اولین لغو مجوز فیلم» در حالی که فیلم‌برداری آن در جریان است.

اشاره جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد، به سخنان اصغر فرهادی،‌ از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای امروز ایران، در چهاردهمین جشن خانه سینماست که در این جشن آرزو کرد در سال آینده عده‌ای از سینماگران ایرانی مقیم خارج چون گلشیفته فراهانی و محسن مخملباف بتوانند به ایران بازگردند و جعفر پناهی بتواند فیلم بسازد.

به دنبال انتشار گفته‌های آقای فرهادی که در جشن خانه سینما مهم‌ترین جوایز را با فیلم «درباره الی» از آن خود کرد، رسانه‌های خبری متعلق یا نزدیک به اصول‌گرایان و تندروها در جمهوری اسلامی بلافاصله به اظهارات او واکنش نشان دادند.

وب‌سایت جهان‌نیوز، نزدیک به اصول‌گرایان، از لغو پروانه ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی با عنوان «جدایی نادر از سیمین» به دلیل «اظهارات ساختارشکنانه»اش خبر داد، و سایت هنرنیوز متعلق به «هیئت اسلامی هنرمندان» نیز خبر داد که مجوز فیلم او با دستور مستقیم سیدعلیرضا سجاد‌پور، مدیرکل اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد، لغو شده ‌است.

حال معاون سینمایی وزارت ارشاد می‌گوید که اصغر فرهادی دقیقاً به دلیل حرف‌هایش که «حرف‌های جالبی نبودند» مجوز ساخت فیلم خود را از دست داده است.

جواد شمقدری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، همچنین افزوده است که به آقای فرهادی یک هفته مهلت داده شده تا «حرف‌های‌شان را اصلاح کنند»، اما اصغر فرهادی نظرات خود را پس نگرفته است.

از سوی دیگر در حالی که خبرگزاری فارس، از حامیان پروپاقرص دولت احمدی‌نژاد،‌ در یادداشتی ادعا کرد که اصغر فرهادی در جشن خانه سینما «خواستار تغییر هر چه زودتر وضعیت مملکت شد»، روزنامه کیهان این کارگردان را «هتاک» خواند.

کیهان که ارگان رسمی رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود پا را از این نیز فراتر گذاشت و اعلام کرد که اصغر فرهادی «در موضع‌گیری‌های اخیر خود با محافل جریان برانداز هم‌نوایی می‌کند».

به گفته کیهان، اصغر فرهادی «در تلاش است با ژست اپوزيسيون و بيان سخنان ساختارشكنانه حمايت جشنواره‌های غربی و رسانه‌های ضدايرانی را نيز جلب نمايد».

این در حالی است که آقای فرهادی، از نام‌آشنا‌ترین سازندگان فیلم‌های اجتماعی در ایران، در سه سال اخیر و همزمان با افت کمی و کیفی سینمای ایران تقریباً یک‌تنه با فیلم بلند و درام «درباره الی» نام سینمای ایران را زنده نگه داشته و در بیشتر جشنواره‌های خارجی و داخلی مهم‌ترین جوایز را از آن خود کرده است.

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم تازه اصغر فرهادی با عنوان جدایی نادر از سیمین

به گفته جواد شمقدری، دولت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند «پنهان‌کاری نداشته» باشد تا «ملت بدانند که دلیل... منعی که برای یک فیلم‌ساز ایجاد می‌شود چیست».

اصغر فرهادی که تهیه‌کننده «جدایی نادر از سیمین» نیز هست در حالی مجوز ساخت آن را از دست داده که ۲۰ درصد از فیلم‌برداری آن با بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی انجام شده است.

این هنرمند که پیشتر از او فیلم‌های «رقص در غبار»،‌ «شهر زیبا»، و «چارشنبه‌سوری» را نیز دیده‌ایم از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان امروز ایران است که علاوه بر آثار خود نوشتن فیلمنامه فیلم‌های برجسته‌ای چون دایره زنگی، کنعان، و ارتفاع پست را نیز در کارنامه‌اش دارد.

آقای فرهادی تاکنون دو بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ایران و یک بار خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را به عنوان بهترین کارگردان از آن خود کرده است.
XS
SM
MD
LG