لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۳

ایتالیا خبر پرتاب ماهواره ایران به فضا را تکذیب کرد


موشک سفیر ایران که سال گذشته ماهواره امید را به فضا برد.
موشک سفیر ایران که سال گذشته ماهواره امید را به فضا برد.
کمپانی ایتالیایی که در ساخت ماهواره مخابراتی مصباح با ایران همکاری کرده است روز چهارشنبه هر گونه برنامه برای به فضا فرستادن آن تا دو سال دیگر را تکذیب کرد.

رئیس سازمان صنایع هوافضاى جمهوى اسلامى روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که ماهواره ایرانى مصباح که پیشتر قرار بود توسط روسیه به فضا پرتاب شود تا سال ۱۳۹۰ و توسط ایتالیا به فضا پرتاب خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول روبرتو آچتی، مدیرکل کمپانی کارلو گاواتزی، می‌گوید که این کمپانی هیچ برنامه‌ای برای پرتاب ماهواره ایرانی ندارد و «این کار حتی ممکن هم نیست».

آقای آچتی در مقر کمپانی خود در شهر میلان گفت: «ایتالیا اصلا سکوی پرتاب ندارد و در حال حاضر هم صادر کردن ماهواره غیرممکن است.»

مدیرکل کمپانی فضایی گاواتزی ضمن اشاره به این که ماهواره مصباح هم اکنون در ایتالیاست و توصیف خبر طرف ایرانی به عنوان «فرضیه بی‌پایه و اساس» گفت که برای انتقال این ماهواره به خارج از کشور جواز صدور لازم است که «کمپانی ما آن را هنوز درخواست هم نکرده است».

ماهواره مصباح اولین بار در سال ۲۰۰۵، سال ۱۳۸۴، در روسیه به نمایش گذاشته شد،‌ و جمهوری اسلامی در همان زمان اعلام کرد که این ماهواره و همین طور ماهواره زهره در همان سال توسط روسیه به فضا فرستاده خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان هوافضاى جمهورى اسلامى، مهدی فرحی، ماهواره مصباح ۶۳ و نیم کیلوگرم وزن دارد و ناحیه سرویس‌دهى آن ایران است و داراى قابلیت رویت و سرویس‌دهى در اروپا و آمریکا نیز هست.

طراحى و ساخت ماهواره مصباح در سال ۱۳۵۶ و پیش از انقلاب اسلامى آغاز شد و پس از توقفى ۱۹ ساله در سال ۱۳۷۵ ساخت این ماهواره یک بار دیگر مورد توجه مقام‌هاى ایرانى قرار گرفت.

در اواخر سال ۱۳۸۷ و همزمان با سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷، مقام‌هاى ایران از پرتاب نخستین ماهواره «ساخت داخل کشور» به نام «امید» خبر دادند.

انتشار اخبار مربوط به پرتاب ماهواره امید با استفاده از موشک ایرانى واکنش‌هاى گسترده‌اى از سوى کشورهاى غربى به دنبال داشت که نگران توسعه برنامه موشکى ایران هستند.
XS
SM
MD
LG