لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

مرور روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹


روزنامه‌های جمهوری اسلامی و جهان صنعت در شماره سه‌شنبه خود گزارش‌هایی از تداوم تحصن دانشجویان در اعتراض به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر کرده و نوشته‌اند که «دو تن از وزرای سابق بهداشت و رئيس كميسيون آموزش مجلس و شماری از اعضای مجلس نیز به انحلال دانشگاه علوم پزشكی ايران اعتراض کرده‌اند».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، مسعود پزشكيان، وزیر بهداشت در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، با تاكيد بر اين که «طبق ماده ۴۹ قانون استقلال دانشگاه‌ها، دولت نمی‌‌تواند در دانشگاه دخالت كند» گفته است که «مصوبات هيات امنا همانند مصوبات مجلس است، اما مشخص نيست هيات امنای دانشگاه علوم پزشكی ايران در زمان انحلال چه وضعيتی داشته است».

به گفته آقای پزشکیان، «كميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامی موضوع انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران را بررسی كرده و قرار شده وزير بهداشت در این كميسيون حضور یافته و توضيح دهد كه بر اساس كدام مصوبه قانونی اين دانشگاه منحل شده است».

مسعود پزشكيان با تاکید بر این که «همه از انحلال يك دانشگاه شوكه شده‌اند» گفته است که «اين اتفاق جای بحث دارد. اين كه چگونه اين كار انجام شده، هيات امنا را چگونه منحل كرده‌اند، آيا هيات امنا در اين زمينه كاره‌ای بوده يا خير، همه مسائلی هستند كه وزارت بهداشت بايد به آن پاسخ دهد».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، کامران باقری لنکرانی، وزير سابق بهداشت در دولت احمدی‌نژاد، نیز درباره انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران گفته است که «نگرانی اصلی در اين اتفاق اين است كه موضوع ادغام آموزش پزشكی خدشه‌دار شود، چرا كه نمی‌‌توان تنها چند دانشگاه را مسئول آموزش و چند دانشگاه را مسئول خدمات دانست».

روزنامه جهان صنعت نیز از «تداوم تحصن دانشجویان» گزارش داده و نوشته است که «سه روز از اعلام ناگهانی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گذرد، اما هنوز دانشجویان این دانشگاه در ورودی که اکنون برسر آن پرچم دانشگاه تهران نصب شده تحصن کرده‌اند و شعار می‌دهند:‌ دانشگاه با‌سابقه، یک‌شبه منحل نمی‌شه».

این روزنامه در عین حال از «همراهی مجلس‌نشینان با اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران‌» خبر داده و نوشته است که روز دوشنبه ۱۸ نماینده تهران در مجلس طی تذکری به وزیر بهداشت «تجدیدنظر در تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران» را خواستار شده‌اند.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، نمایندگان در این تذکر کتبی با اشاره به «تصمیم غیرکارشناسی و نادرست انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران» اعلام کرده‌اند که باید «از توزیع ماموریت و امکانات دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیش از سه دهه قدمت بین دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اجتناب شود».

آنها همچنین تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را «غیرکارشناسی» دانسته و تاکید کرده‌اند که این تصمیم ضمن آن که «خروج احدی از تهران» را در پی نخواهد داشت می‌تواند به «ایجاد عوارض اجتماعی، علمی، بهداشتی و درمانی برای جامعه پزشکی و مردم» منجر شود و وزارت بهداشت باید «در تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران» تجدید نظر کند.

دور جديد كنترل «قيمت‌ها» و «رسانه‌ها» برای اجرای حذف یارانه‌ها

روزنامه‌های جام جم و دنیای اقتصاد از آغاز دور جديد كنترل «قيمت‌ها» و «رسانه‌ها» برای اجرای طرح حذف یارانه‌ها خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه جام جم، با آغاز «دور جديد فعاليت‌های دولت برای كنترل قيمت كالاهایی كه در يک ماه اخير به طور آرام و خزنده در بازار افزايش يافته، روز دوشنبه وزارت بازرگانی علاوه بر اعلام فهرست ۲۲ قلم كالایی كه افزايش قيمت آنها ممنوع است، به ۱۰۶ بنگاه توليدی اولتيماتوم داده است».

بنابر اين گزارش برنج، روغن نباتی، قند و شكر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، نان» و «گروه لبنيات، گروه حبوبات» و نیز «چای، خرما، سيب‌زمينی، پياز، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی، در کنار «گروه ميوه و مركبات»، «گروه نهاده‌های دامی»، «گروه كاغذ»، و «گروه فولاد» در کنار «پودر شوينده ماشينی و دستی»، «سیمان»، و «لاستيک خودرو» از جمله کالاهایی هستند که دولت افزایش قیمت آنها را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.

روزنامه جام جم نوشته است که «در دو هفته اخير فعاليت دولت و وزارتخانه‌های دست‌اندركار در امر توليد و توزيع كالاهای اساسی برای كنترل قيمت‌ها افزايش يافته» و «دولت برای مقابله با افزايش قيمت‌ها بازرسی و نظارت از اصناف را در دستور كار قرار داده است».

این روزنامه با تاکید بر این که تمام اقدامات اخیر دولت «برای كاستن از جو روانی احتمالی در آغاز هدفمندی يارانه‌ها صورت می‌‌گيرد» نوشته است که «در اقدام ديگری به منظور كنترل قيمت كالاهای اساسی در بازار و جلوگيری از احتمال احتكار و كم‌فروشی دولت اعلام کرده که ذخاير ۷ هزار انبار كالا و سردخانه شناسایی شده در سراسر كشور را زير ذره‌بين قرار داده و كنترل خواهد كرد».

روزنامه دنیای اقتصاد هم خبر داده است که روز دوشنبه مديركل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلي وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرده است که «فعاليت و نوع حركت رسانه‌ها به‌ويژه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در ايام اجرای قانون هدفمند كردن يارانه‌ها رصد می‌شود».

احسان قاضی‌زاده ضمن اعلام ضمنی ممنوعیت انتقاد از حذف یارانه‌ها خط‌مشی مطبوعات در جریان حذف یارانه‌ها را هم تعیین کرده و گفته است که «رسانه‌ها به‌ويژه مطبوعات بايد در ايام اجرای قانون هدفمند كردن يارانه‌ها با اطلاع‌رسانی صحيح و شفاف فضای جامعه را به سوی آرامش هدايت كنند و چنان چه رسانه‌ای با سياه‌نمایی قانون هدفمند كردن يارانه‌ها قصد تشويش اذهان عمومي را داشته باشد با آن برخورد خواهد شد».

این مقام وزارت ارشاد اسلامی حتی گفته است که «وزارت ارشاد اسلامی با رسانه‌های خاطی در ايام اجرای هدفمند كردن يارانه‌ها بر اساس ماده شش قانون مطبوعات و به جرم تشويش اذهان عمومی برخورد خواهد کرد».

به دنبال پر شدن زندان‌ها؛ «تجهیز پنج اردوگاه ویژه برای زندانیان مواد مخدر»

روزنامه حمایت ارگان رسمی سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی در شماره ۱۱ آبان‌ماه خود از قول وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد خبر تجهیز پنج اردوگاه برای انتقال زندانیان مواد مخدر را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، به دنبال پر شدن ظرفیت زندان‌ها در سراسر ایران مصطفی محمدنجار، وزير كشور، روز دوشنبه در جریان بازدید از زندان قزل حصار کرج اعلام کرده است که «وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در تسريع تجهيز پنج اردوگاه با سازمان زندان‌ها همكاری می‌كند» تا این اردوگاه‌ها سریع‌تر «مورد بهره‌برداری حداكثری» قرار گیرد و زندانيان مواد مخدر به اين اردوگاه‌ها منتقل شوند.

به نوشته روزنامه حمایت، همزمان غلامحسين اسماعيلی، رئیس سازمان زندان‌ها، نیز با اشاره به تراکم شدید در زندان‌های کشور و وجود هزاران زندانی مواد مخدر گفته است که «برای بسياری از زندانيان جرايم مواد مخدر، به‌ويژه معتادان، بايد راهكاری غير از مجازات زندان انديشيده شود».

به نوشته این روزنامه، مصطفی محمد نجار با تائید تراکم شدید در زندان‌ها و بالا بودن آمار زندانيان مواد مخدر گفته است که برای تجهیز پنج اردوگاه مورد نظر و حل مسائل زندان قزل حصار «از بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر» و «بودجه سفر استانی سفر دولت به استان البرز» استفاده می‌شود.

سازمان زندان‌ها در هفته‌های اخیر اعلام کرده است که شمار زندانیان از ظرفیت ۲۰۴ هزار نفری زندان‌های ایران فزونی گرفته و فرمانده مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی نیز هفته گذشته اعلام کرد که این نیرو برای انتقال ۳۰ تا ۴۰ هزار زندانی مواد مخدر به اردوگاه‌های کار اجباری آماده می‌شود.

علی مطهری؛ ائتلاف نانوشته میان اصلاح‌طلبان مجلس و اصول‌گرایان منتقد دولت

روزنامه ابتکار گزارشی از تغییر آرایش سیاسی در داخل مجلس هشتم منتشر کرده و از قول علی مطهری از «ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان مجلس و اصول‌گرایان منتقد دولت» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، علی مطهری، عضو اصول‌گرای مجلس هشتم، که اکنون از منتقدان درون‌جناحی دولت احمدی‌نژاد به شمار می‌آید روز ۱۰ آبان‌ماه با اعلام این که «عقلای اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در مجلس اتحاد نانوشته‌ای با هم پيدا كرده‌اند» گفته است که «در اين‌ باره كه آيا اصول‌گرايان منتقد و اصلاح‌طلبان مي‌خواهند تشكل رسمي جديدی تشكيل بدهند اطلاعی ندارم و چيزي در اين‌باره نشنيده‌ام، اما احتمال شكل‌گيري چنين تشكلي وجود دارد».

روزنامه ابتکار تاکید کرده است که این اظهارات در حالی بیان می‌شود که «برخی از حاميان دولت در ماه‌های اخير از رفتار برخی اصول‌گرايان منتقد دولت به‌ويژه در مجلس انتقاد کرده‌اند» و «افرادی چون روح‌الله حسينيان و مرتضی آقاتهرانی از حامیان دولت در مجلس» نیز انتخاب علی مطهری به عنوان نماينده مجلس در هيات نظارت بر مطبوعات را نمونه‌ای از ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان منتقد دولت در مجلس ارزیابی کرده‌اند.

این روزنامه با تاکید بر این که «برخی تحولات درون مجلس و فضای سياسی کشور نيز اين موضوع را تائيد می‌‌کند» نوشته است که «همراهی برخی اصول‌گرايان با اصلاح‌طلبان باقی‌مانده در صحنه سياسي کشور درانتقاد از اقدامات و برنامه‌های دولت و سخنان دولت‌مردان در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها پيرامون شکل‌گيری يک ائتلاف را تقويت می‌‌کند».

حمایت کیهان از «ارسال پول به افغانستان» برای «تحکیم جمهوری اسلامی در ایران»

روزنامه کیهان در سرمقاله روز سه‌شنبه خود ضمن حمایت از ارسال پول به افغانستان تاکید کرده است که ارسال چنین پولی به افغانستان برای تحکیم جمهوری اسلامی در ایران صورت می‌گیرد.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان ضمن حمله شدیداللحن به طرح سوال ۷ تن از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم از وزير امور خارجه دولت احمدی‌نژاد که خواهان توضیح درباره كمک‌های نقدی جمهوری اسلای به دفتر حامد كرزی، رئيس جمهور افغانستان، شده‌اند ادعا کرده است که ارسال پول به افغانستان موجب «ناكامی آمریکا و انگلیس در افغانستان» و «تحكيم و تقويت جايگاه جمهوری اسلامی در ایران» را به دنبال دارد.

کیهان در عین حال برای توجیه ارسال پول نقد به افغانستان ضمن تاکید بر این که «سرنوشت افغانستان و ماهيت دولتی كه زمام امور اين كشور را به دست می‌گيرد با امنيت ملی ما رابطه‌ای مستقيم دارد» نوشته است که اگر در افغانستان «نيروهای دشمنان تابلودار جمهوری اسلامی به پيروزی می‌رسيدند امتيازی به نفع خود و عليه ايران اسلامی به دست آورده بودند».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این روزنامه با ابراز خشنودی از «تلفات ناتو در افغانستان» نوشته است که «از آنجا كه درگيری جمهوری اسلامی با نظام سلطه درگيری ماهوی است و دشمنان از هيچ اهرمی برای مقابله و كينه‌توزی عليه جمهوری اسلامی دريغ نكرده و نخواهند كرد حاكميت دولت‌های دست‌نشانده آمريكا در همسايگی ما برای امنيت ملی كشورمان بی‌هزينه نبود».

سرمقاله‌نویس کیهان در نهایت ضمن نکوهش ۷ نماینده اصلاح‌طلب برای طرح سوال از منوچهر متکی درباره ارسال پول نقد به افغانستان نوشته است که «كمک مالی جمهوری اسلامی ايران به افغانستان، مخصوصا با توجه به كانون دريافت‌كننده و محل هزينه آن كه با هوشمندی از سوی مسئولان كشور انتخاب شده بود، كمترين هزينه‌ای است كه برای حفظ امنيت جمهوری اسلامی و در راستای استراتژی منطقه‌ای و بلندمدت پرداخت شده است».

چهارشنبه پنج آبان‌ماه و به دنبال افشای ارسال کمک‌های نقدی و مخفیانه از سوی حکومت مستقر در ایران به دفتر رئیس جمهور افغانستان، روزنامه آرمان گزارش داده بود که جمشید انصاری، محمدرضا تابش، حسین هاشمیان، قدرت‌الله علیخانی، محمدحسین مقیمی و مهدی شهریاری و شکور اکبرنژاد ۷ نماینده عضو فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس از منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد، خواسته‌اند تا پاسخ دهد که «میزان این کمک‌ها در طول پنج سال گذشته به تفکیک هر سال چه قدر بوده است؟» ، «مستند قانونی این پرداخت‌ها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در کشور رسیده است؟» و «آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این کمک‌ها از سوی رئیس‌جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امکان ارائه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟»
XS
SM
MD
LG