لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

«مراجعه به زندان برای پرداخت قیمت طناب»


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از افزایش شمار اعدامی‌ها در زندان وکیل‌آباد مشهد خبر داد.

این نهاد حقوق بشری که مقرش در نیویورک است از روند غیرقانونی اعدام‌های ِ بی‌خبرِ گروهی و ناگهانی در این زندان ابراز نگرانی کرده و همچنین افزوده است که دست‌کم ۶۰۰ نفر دیگر در زندان وکیل‌آباد مشهد در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

رادیوفردا در گفت‌وگو با هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ابتدا از درجه صحت این گونه خبرها پرسیده است.

هادی قائمی: در چند ماه اخیر اخبار متعددی از درون زندان وکیل‌آباد به ما رسیده است، مبنی بر این که اعدام‌های مخفیانه‌ای در سطح بسیار وسیع انجام شده و صدها نفر دیگر نیز در صف اعدام هستند. ما در مورد دلیل این اعدام‌ها بسیار نگران هستیم، این که چرا قوه قضاییه این مسئله را اعلام نمی‌کند و به طور مخفیانه و بدون مطلع کردن وکلا و خانواده‌ها این کار انجام می‌شود.



به نظر می‌رسد امسال آمار اعدام در ایران با این گونه اعدام‌ها به‌شدت گسترش یافته است. این اخبار از درون زندان به ما می‌رسد و تاکنون بسیار معتبر بوده است. یکی از اشخاصی که در این زمینه صحبت کرد، احمد قابل بود که بعد ازاین گزارش‌ها دوباره بازداشت شده و اکنون در زندان به سر می‌برد.

  • آقای قائمی، در گزارشی که منتشر کرده‌اید، نوشته شده حداقل ۶۰۰ زندانی دیگر منتظر اجرای حکم اعدام هستند. این افراد شهروندان ایرانی هستند یا شهروندان افغانی که ممکن است به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شده باشند؟

در این زمینه اطلاع دقیقی نداریم، چرا که اسامی کسانی که در صف اعدام هستند به هیچ وجه منتشر نشده است. ولی بنابر اخبار رسیده بسیاری از این زندانیان از نواحی مختلف استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی به این زندان منتقل شده‌اند و از قرار معلوم جرم آنها در ارتباط با مواد مخدر است.

ولی اعدام‌ها به طور مخفیانه انجام می‌شود و هیچ گونه اطلاعی درمورد چگونگی دادرسی و پرونده‌ها در دست نیست. همچنین این اعدام‌های وسیع می‌تواند آمار اعدام در ایران را چند برابر کند و نگرانی ما این است که بدون روند عادلانه این اعدام‌ها انجام می‌شود.

  • آقای قائمی، در همین گزارش آمده که حکم متهمین یا مجرمین محکوم به اعدام بدون طی کردن روند قانونی اجرا می‌شود. در مورد اجرای حکم اعدام در زندان وکیل‌آباد مشهد بیشتر توضیح دهید.

تا آنجا که به ما خبر رسیده هیچ روند قانونی برای اجرای حکم اعدام دراین زندان حتی بر اساس قوانین ایران طی نمی‌شود. وقتی دیوان عالی کشور حکم اعدام را تایید می‌کند این تاییدیه باید به وکلا و خانواده ابلاغ شود. وقتی این حکم به دایره اجرای احکام می‌رود، باید دوباره زمان اعدام به خانواده اعلام شود و خانواده‌ها باید بتوانند با زندانی‌ها دیدار کنند و حتی در زمان اعدام حضور داشته باشند. ولی هیچ یک از این سلسله‌مراتب طی نشده است و تنها روز بعد از اعدام با خانواده‌ها تماس می‌گیرند تا برای پرداخت قیمت طناب به زندان مراجعه و جسد عزیزان خود را دریافت کنند.

  • آقای قائمی، شما به عنوان سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در گزارشی که منتشر کرده‌اید از قوه قضاییه چه انتظاری دارید؟

انتظار ما این است که بلافاصله تمامی اعدام‌ها در زندان وکیل‌آباد یا زندان‌های دیگر که به صورت شتاب‌زده در حال اجراست متوقف شده و به طور شفاف گزارشی تهیه شود، مبنی بر این که در چند ماه اخیر در زندان وکیل‌آباد چه گذشته است و چرا چنین اعدام‌های وسیع و شتاب‌زده‌ای بدون رعایت مراتب قانونی انجام شده و چه کسانی مسئول آن هستند.
XS
SM
MD
LG