لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

لاوروف: تهران برای پیشنهادهای مسکو گوش شنوا نداشته است


سرگی لاوروف (چپ) در کنار دیمیتری مدودیف که هدف انتقادات محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت
سرگی لاوروف (چپ) در کنار دیمیتری مدودیف که هدف انتقادات محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت
وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه بار دیگر با رد انتقادات محمود احمدی‌نژاد از حمایت این کشور از دور تازه تحریم‌ها علیه ایران گفت که تهران برای تلاش‌ها و پیشنهادهای مسکو برای حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی گوش شنوا نداشته است.

سرگی لاوروف در مسکو با «احساساتی» خواندن محمود احمدی‌نژاد و نظرات او گفت: «در کمال تاسف، در طول سال‌ها- نه فقط ماه‌ها- واکنش ایران به این تلاش‌ها رضایت‌بخش نبوده است.»

رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با انتقادی محتاطانه از دیمیتری مدودیف، همتای روس خود، او را متهم کرد که به فشار آمریکا برای تحریم‌های تازه علیه تهران تن داده است.

روسیه که در کنار چین از بزرگ‌ترین طرف‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و در ایران منافع فراوان دارد هفته گذشته به شکلی غیرمنتظره از پیش‌نویس قطعنامه تازه شورای امنیت دفاع کرد.

آقای احمدی‌نژاد در گفته‌ای که احتمالا غافلگیر شدن او را از این تصمیم روسیه نشان می‌دهد چنین اظهار نظر کرد که «امروز توضیح رفتار مدودیف برای ما مشکل شده است».

هنوز ساعاتی از این گفته‌های محمود احمدی‌نژاد در کرمان نگذشته بود که کرملین، مقر حکومت روسیه، در واکنشی تند به او گوشزد کرد که تاريخ ايران نشان می‌دهد که هيچ کس با «عوام‌فريبی سياسی» نمی‌تواند قدرت خود را حفظ کند.

واکنش کرملین به این گفته‌های آقای احمدی‌نژاد آن قدر تند بود که برخی از رسانه‌های خبری از جمله خبرگزاری رویترز از آن به عنوان «بدترین دعوای روسیه و ایران در چند دهه گذشته» یاد کردند.

سرگی پریخودکو، مشاور سیاسی رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به رئیس جمهور ایران همچنین گفت: «غیرقابل پیش‌بینی بودن، افراط‌گرایی سیاسی، عدم شفافیت و بی‌ثباتی در اتخاذ تصمیمات مربوط به کل جامعه بین‌الملل برای روسیه غیرقابل قبول است.»

در حالی که دولت محمود احمدی‌نژاد هنوز به این واکنش روسیه پاسخی نداده است، حال وزیر خارجه روسیه می‌گوید رهبران این کشور بارها تلاش کرده‌اند مسئله اتمی ایران را حل کنند، اما «تهران واکنش مناسب نشان نداده است».

سرگی لاوروف در همین حال اشاره کرد که توافق‌نامه ایران و برزیل و ترکیه «در صورت اجرا» قدمی مهم در راه حل مسئله هسته‌ای خواهد بود.

آقای احمدی‌نژاد هفته گذشته در تهران توافق‌نامه‌ای را با سران دو کشور برزیل و ترکیه امضا کرد و به این ترتیب رسما موافقت خود را با طرح مبادله اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران با سوخت اتمی برای رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرد.

اما درست یک روز پس از امضای این توافق‌نامه در تهران، دولت باراک اوباما از موافقت دو کشور چین و روسیه با دور تازه تحریم‌ها با هدف تهران و ارسال پیش‌نویس قطعنامه جدید به اعضای شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

روسیه و چین در حالی با دور تازه تحریم‌ها علیه تهران موافقت کرده‌اند که پیشتر از پذیرش آنها سر باز می‌زدند و دائما تاکید می‌کردند که راه دیپلماسی و گفت‌وگو بهترین گزینه برای حل مسئله اتمی ایران است.
XS
SM
MD
LG