لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

نامه تهران به سازمان ملل در اعتراض به طرح حمله آمریکا به ایران


محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل
خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس در ایران روز پنج‌شنبه از نامه نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل به مقامات این سازمان در اعتراض به اظهارات یک مقام آمریکایی در مورد طرح حمله به ایران خبر داد.

محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در این نامه به «اظهارات غیرمسئولانه و توجیه‌ناپذیر مقام‌های آمریکا» و «تهدید به توسل به زور» شدیدا اعتراض کرده است.

نامه اعتراض‌آمیز این مقام دولت جمهوری اسلامی واکنشی است به گفته‌های رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که روز یک‌شنبه، ۱۰ مردادماه، اعلام کرد «که ایالات متحده در صورت نیاز طرح آماده‌ای برای حمله به ایران در اختیار دارد».

دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد متشرک ارتش آمریکا، روز یک‌شنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده طرحی برای حمله به ایران دارد، گفت که [در صورت نیاز] چنین طرحی وجود دارد.

آقای مولن بی آن که به جزئیات این طرح اشاره کند در عین حال از «پیامدهای ناخواسته» چنین حمله‌ای به ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

در نامه جمهوری اسلامی به مقامات سازمان ملل اشاره شده است که «مقام‌های آمریکا و بعضا نمایندگان کنگره علنی جمهوری اسلامی را به توسل به زور تهدید می‌کنند».

به نظر می‌رسد منظور از «نمایندگان کنگره» آمریکا در این نامه آن عده از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا باشد که چندی پیش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در حمایت از حمله احتمالی اسرائیل به ایران امضا کردند.

این نمایندگان آمریکایی که برخلاف اغلب نمایندگان دموکرات آمریکا از طرح پیشنهاد حمله به ایران ابایی ندارند در بخش‌هایی از این پیش‌نویس به برخی از اظهارات محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائیل اشاره کرده بودند، از جمله این گفته او در سال ۲۰۰۶ که «ان‌شاءالله به خواست خداوند شاهد جهانی بدون آمريکا و صهيونسيم خواهيم بود».

محمد خزاعی در ادامه نامه اعتراض‌آمیز خود به سازمان ملل «تهدیدها»ی آمریکا را «نقض آشکار حقوق بین‌الملل» دانسته و تاکید کرده است که «جمهوری اسلامی بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد دفاع از حریم کشور و حقوق ملت ایران را حق قانونی خود می‌داند».

آقای خزاعی در نامه‌ای که از طرف مقامات جمهوری اسلامی به سازمان ملل ارائه کرده گفته است که «تسلیحات ضدبشری هسته‌ای هیچ جایی در مرام‌نامه دفاعی جمهوری اسلامی ندارند».

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و همین طور اسرائیل می‌گویند که مقامات جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای هستند که در نهایت به بی‌ثباتی منطقه و جهان خواهد انجامید.

اما مقامات تهران همواره این اتهام را رد کرده و سلاح‌های کشتار جمعی را ناسازگار با اعتقادات اخلاقی و دینی خود توصیف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG