لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

وزیر ارشاد ایران «چند مورد» توقیف مطبوعات را طبیعی خواند


محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه توقیف به گفته خود «چند مورد مطبوعات» در ایران را طبیعی خواند و گفت که علت بازداشت خبرنگاران دستگیرشده در سال گذشته «بحث خبرنگاری» نبوده است.

به نظر می‌رسد مقصود محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران، از «چند مورد» توقیف مطبوعات در ایران در سال ۱۳۸۸ توقیف بیش از ۲۰ نشریه و روزنامه باشد که به‌ویژه به دنبال آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران شدت گرفت.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در ایران به دنبال انتخابات ۲۲ خردادماه سال گذشته که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، دولت جمهوری اسلامی در کنار سانسور و کنترل شدید اینترنت و خطوط تلفن اقدام به تعطیل کردن مطبوعات و نشریات نیز کرده است که از آن جمله می‌توان به توقیف روزنامه اعتماد ملی و هفته‌نامه ایران‌دخت،‌ هر دو نزدیک به مهدی کروبی، اشاره کرد.

محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، چنین اظهار نظر کرده است که «چند مورد توقیف مطبوعات که توسط هیات نظارت صورت گرفت طبیعی است».

آقای حسینی در عین حال اشاره کرده است که «اصل کار ما حمایت از مطبوعات است» و سال ۱۳۸۸ سال سختی برای مطبوعات نبوده و «مانند سال‌های گذشته بوده است».

وزیر ارشاد ایران در حالی از حمایت از مطبوعات سخن گفته است که کار توقیف مطبوعات در ایران به‌ویژه در چند ماه گذشته چنان بالا گرفته است که ۲۰ نماينده مجلس در آذرماه سال ۱۳۸۸ در نامه‌اى به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی از توقيف مطبوعات توسط هيئت نظارت بر مطبوعات انتقاد كرده و خواستار پاسخ وزير ارشاد به علل تعطيلى نشریات شدند.

هيئت نظارت بر مطبوعات كه رياست آن با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و متشكل از هفت عضو است از زمان برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى، تعطيلى مطبوعات را شدت بخشيده است.

اين هيئت در فاصله خردادماه تا مهرماه سال گذشته اقدام به تعطيلى روزنامه‌هاى «اعتماد ملى» به صاحب امتيازى مهدى كروبى، «صداى عدالت»، «آريا» به صاحب امتيازى محمدرضا زهدى، «كلمه سبز» به صاحب امتيازى ميرحسين موسوى و «آرمان روابط عمومى» با مدير مسئولى هوشمند سفيدى كرده است.

پيشتر نيز ماشاالله شمس‌الواعظين، سخنگوى انجمن دفاع از آزادى مطبوعات، به راديوفردا گفته بود كه در دوره اول رياست جمهورى محمود احمدى‌نژاد «۱۸۰ نشريه به دست قوه مجريه و هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف يا لغو امتياز شده‌‌اند».

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی همچنین در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا تکذیب کرده است که خبرنگاران ایرانی که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند به دلیل حرفه خود بازداشت شده‌اند.

به گفته محمد حسینی، «خبرنگارانی که در این سال [۱۳۸۸] بازداشت شدند به هیچ وجه به خاطر بحث روزنامه‌نگاری نبوده است».

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران که تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خردادماه بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه نام گرفته بود، پس از انتخابات و با دستگیری ده‌ها روزنامه‌نگار در جریان سرکوب اعتراض‌ها، به بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان بدل شد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش کمیته غیردولتی «حمایت از روزنامه‌نگاران» در نیویورک، در حال حاضر یک سوم روزنامه‌نگاران زندانی جهان در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG