لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

طارق عزیز، وزیر خارجه پیشین عراق، به اعدام محکوم شد


طارق عزیز
طارق عزیز
دادگاه عالی عراق روز سه‌شنبه طارق عزیز را که چند ماه پیش توسط نیروهای آمریکایی به مقامات عراق تحویل داده شد به جرم آزار و اذیت و اعمال فشار بر احزاب اسلامی این کشور به اعدام محکوم کرد.

آقای عزیز، وزیر خارجه صدام حسین، در حالی به این جرم به اعدام محکوم شده که سال گذشته نیز به اتهام جنایت علیه بشریت و دخالت در اعدام ۴۲ بازرگان در سال ۱۹۹۲ به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

این وزیر کابینه صدام حسین به دلیل نقش خود در کوچ اجباری کردهای عراق نیز پیشتر به تحمل هفت سال حبس محکوم شده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر روابط عمومی دادگاه عالی عراق می‌گوید که دو متهم دیگر در این دادگاه، یک وزیر سابق و منشی مخصوص صدام حسین، نیز به اعدام محکوم شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از مقامی در این دفتر می‌گوید: «امروز این دادگاه حکم مرگ طارق عزیز، سعدون شاکر، و عابد حمود را به دلیل تلاش برای محو احزاب مذهبی در عراق پیش از سال ۲۰۰۳ صادر کرد.»

در زمان حکم‌رانی صدام حسین که خود سنی‌مذهب بود تنها حزب بعث اجازه فعالیت داشت و هر گونه تلاش برای ایجاد گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی دیگر با سرکوب حکومت دیکتاتوری عراق مواجه می‌شد.

میخائیل یوحنا معروف به طارق عزیز تنها مقام مسیحی دولت صدام حسین بود. وی از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ وزیر خارجه عراق بود و در زمان جنگ ایران و عراق، جنگ کویت و حمله متحدین آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ نماینده دیپلماسی عراق در عرصه جهانی بود.

طارق عزیز که از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ معاونت نخست‌وزیری عراق را نیز برعهده داشت در آخرین مصاحبه خود که در سلول زندان با روزنامه بریتانیایی گاردین داشت باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، را متهم کرد که با خارج ساختن نیروهاى آمریکایى از عراق این کشور را به دست «گرگ‌ها» مى‌سپارد.

آقای عزیز در این مصاحبه گفت: «همه ما قربانیان آمریکا و بریتانیا هستیم. آنها کشور ما را نابود کردند. وقتى مرتکب اشتباهى شدید، باید آن را جبران کنید، نه این که عراق را ترک کنید تا نابود شود.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از زمان روى کار آمدن، سیاست خروج مرحله‌اى سربازان آمریکایى از عراق را دنبال کرده و در پی اجرای این سیاست قرار است تا پایان سال ۲۰۱۱ نیز باقی‌مانده نیروهاى آمریکایى از عراق خارج شوند.
XS
SM
MD
LG