لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

ورود نیروهای اسرائیلی به کشتی کمک‌رسانی غزه؛ «ریچل کوری» به غزه نرسید


قایق ارتش اسرائیل در بندر اشدود این کشور
قایق ارتش اسرائیل در بندر اشدود این کشور
با ورود سربازان ارتش اسرائیل به کشتی ایرلندی کمک‌رسانی به مردم غزه با عنوان «ریچل کوری» و تسلیم شدن فعالان سیاسی سرنشین آن در ۳۵ کیلومتری غزه،‌ کشتی به بندر غزه نرسید. در حال حاضر این کشتی برای تخلیه بار به سوی بندر اشدود اسرائیل یدک کشیده می‌شود.

تلویزیون خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات اسرائیلی می‌گوید که به سرنشینان این کشتی آسیبی نرسیده است.

پیشتر به‌‌رغم مخالفت سرسختانه نیروی دریایی اسرائیل با حرکت کشتی ایرلندی به سوی بندرغزه، سرنشینان این کشتی حامل کمک برای مردم غزه اعلام کرده بودند که راه خود را به سوی بندر غزه ادامه می‌دهند. سه کشتی جنگی اسرائیل «ریچل کوری» را دنبال می‌‌کردند.

گفته می‌شود که «ریچل کوری» حامل ۵۵۰ سیمان برای بازسازی مدارس و خانه‌های مردم غزه است.

این کشتی روز چهاردهم ماه مه حرکت دریایی خود را از بندری در کشور ایرلند به سوی غزه آغاز کرد و قرار بود که به شش کشتی دیگر در کاروان دریایی اخیر به سوی غزه بپیوندد، اما «به دلایل فنی» چند روزی در بندر پالرموی ایتالیا پهلو گرفت.

حرکت کشتی ریچل کوری به سوی غزه پنج روز پس از آن صورت گرفت که نیروهای ارتش اسرائیل به یک کشتی از کاروان دریایی اخیر حمله کردند، حمله‌ای که به مرگ ۹ فعال سیاسی و زخمی شدن ۴۸ نفر انجامید.

شمار سرنشینان کشتی «ریچل کوری» که از سوی «جنبش غزه را آزاد کنید» راهی منطقه غزه شده است حدود ۲۰ نفر اعلام شده است که شش نفر از آنها شهروند مالزی هستند و پنج شهروند ایرلند نیز در میان آنان است.

می‌رید مگوآیر، بانوی ایرلندی برنده جایزه صلح نوبل، و نیز دستیار اسبق معاون دبیرکل سازمان ملل در شمار سرنشینان این کشتی هستند که توسط ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی، خریداری شده و در اختیار «جنبش غزه را آزاد کنید» قرار گرفته است.

در همین حال نیروی دریایی ارتش اسرائیل در نخستین ساعات روز شنبه چند بار با بلندگو از ناخدای کشتی «ریچل کوری» خواسته بود که از حرکت به سوی غزه خودداری کند و در صورت تمایل به تحویل بار خود می‌تواند راه خود را به سوی بندر اشدود اسرائیل ادامه دهد.

در همین حال بنا بر بیانیه مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند، که روز جمعه منتشر شد، کشورش با اسرائیل به توافق رسیده بود که سرنشینان کشتی «ریچل کوری» بار خود را به بندر اشدود منتقل کنند و محموله‌ها از آنجا از راه زمین به غزه انتقال یابد.

اما وزیر خارجه ایرلند در عین حال اعلام کرده بود که سرنشینان کشتی توافق میان دولت‌های ایرلند و اسرائیل را رد کرده و گفته‌اند که قصد دارند در بندر غزه پهلو بگیرند.

نخست وزیر ایرلند روز چهارشنبه گذشته، پیشاپیش، به اسرائیل در مورد احتمال لطمه خوردن به شهروندان کشورش بر روی کشتی «ریچل کوری» هشدار داده بود.

در همین حال رادیوی اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که «مقامات اسرائیل به ارتش این کشور دستور اکید داده‌اند که کشتی ریچل کوری مطلقا به غزه نرود، زیرا به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اگر یک سابقه ایجاد شود، ممکن است صدها کشتی دیگر از سراسر جهان راهی غزه شود».

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه ضمن دفاع از اقدام تکاوران دریایی این کشور در حمله به کشتی ترکیه گفت که اجازه نخواهد داد غزه به «بندر ایران تبدیل شود و موشک و تجهیزات جنگی بیشتر ایران برای حماس و تشکل‌های مسلح فلسطینی فرستاده شود».

کشتی «ریچل کوری» نام خود را از یک زن آمریکایی مدافع فلسطینی‌ها گرفته است که بارها به سرزمین‌های فلسطینی سفر کرد، و در نهایت در سال ۲۰۰۳ خود را جلو یک بولدوزر اسرائیلی برای جلوگیری از اقدام نظامی ارتش اسرائیل در مرز غزه با مصر انداخت و جان سپرد.
XS
SM
MD
LG