لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

نماینده مجلس: رآکتور بوشهر در ماه‌های آینده سوخت‌گذاری می‌شود


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارشنبه اعلام کرد که رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر در «ماه‌های آینده» سوخت‌گذاری و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، کاظم جلالی این خبر را در گفت‌وگو با خبرنگاران از قول علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، داده و اعلام کرده است که نیروگاه بوشهر «مراحل پایانی خود را می‌گذراند».

این در حالی است که روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست.

سرگی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، در توضیح تصمیم اخیر کشور متبوع خود گفته بود که این تصمیم به دلایلی «کاملاً فنی» اتخاذ شده و «روسیه به تعهدات خود بر اساس قراردادش با ایران عمل خواهد کرد».

با این وجود آقای اشماتکو اعلام کرده بود که عمل روسیه به تعهدات خود و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در سال جاری میلادی، ۲۰۰۹، یعنی ماه‌های آینده رخ نخواهد داد.

کاظم جلالی با توصیف نیروگاه بوشهر به عنوان «نماد همکاری ایران و روسیه» از حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون امنیت ملی مجلس و توضیح درباره «تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از قول آقای جلالی، دلیل اعلام نشدن زمان دقیق برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر «اختلاف بین ماه‌های شمسی و میلادی» است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین درباره انتشار خبر تأخیر دوباره در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به «برخی کشورها» اشاره کرد که «با طرح این مسائل شانتاژ خبری می‌کنند»، اما مشخصاً به نام این کشورها اشاره نکرد.

این در حالی است که این خبر را وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است که مسئولیت تکمیل و اجرای قرارداد «نماد همکاری ایران و روسیه» را بر عهده دارد.

مقامات جمهوری اسلامی بارها در واکنش به تاخیر چندباره روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از این امر ابراز نارضایتی کرده و از روسیه خواسته‌اند که به تعهدات خود عمل کند.
XS
SM
MD
LG