لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

«نام برادر کرزی در لیست پرداخت سازمان سیا»


احمدولی کرزی، برادر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
احمدولی کرزی، برادر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی بر اساس گفته‌های مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا می‌نویسد که احمدولی کرزی، برادر رئیس جمهور افغانستان، یکی از عوامل مهم قاچاق مواد مخدر در این کشور است و در هشت سال گذشته به خاطر خدمات و همکاری‌های خود به طور مستمر از سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، حقوق دریافت کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، نقش احمدولی کرزی در افغانستان و مناسبات نزدیک وی با دستگاه اطلاعاتی آمریکا اکنون که استراتژی دولت اوباما در مورد افغانستان مورد بررسی است به موضوع بحث‌انگیزی بدل شده است. به نظر می‌رسد که همکاری نزدیک دستگاه اطلاعاتی آمریکا با برادر رئیس جمهور افغانستان اکنون سؤالات زیادی را در مورد سیاست آمریکا در افغانستان به میان آورده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دلایل گوناگون به احمدولی کرزی پول می‌دهد، از جمله کمک به تجهیز یک نیروی شبه‌نظامی افغان که در منطقه زادگاه آقای کرزی یعنی ولایت قندهار تحت فرماندهی سیا فعالیت می‌کند.

به نظر می‌رسد که این مناسبات نزدیک با برادر رئیس جمهور افغانستان در میان مقامات ارشد دولت اوباما مخالفان فراوانی دارد. از نگاه منتقدان، وجود این مناسبات ویژه با برادر حامد کرزی هدف آمریکا برای تقویت محبوبیت دولت مرکزی در نگاه افکار عمومی را به‌شدت تضعیف کرده و این تصور را تقویت می‌کند که حامد کرزی نیز دست‌نشانده آمریکاست.

در عین حال سوء‌ظن‌های قوی در مورد نقش فعال احمدولی کرزی در تجارت مواد مخدر نشان می‌دهد که دولت آمریکا برای مبارزه با این معضل که در عین حال منبع درآمد اصلی طالبان نیز هست اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد.

نیویورک تایمز می‌نویسد برخی ازمقامات آمریکایی از جمله ژنرال مایکل تی فلین، مقام ارشد ضد اطلاعات ارتش آمریکا در افغانستان، معتقدند که تکیه بر خدمات و تقویت احمدولی کرزی در منطقه قندهار که محدوده اصلی عملیات و نفوذ طالبان است تلاش برای استقرار یک دولت مرکزی نیرومند و برقراری نظم و قانون را زیر سئوال می‌برد.

به نوشته نیویورک تایمز، همکاری‌های احمدولی کرزی با سیا عرصه‌های گوناگونی را در برمی‌گیرد، از جمله تشکیل یک گروه شبه‌نظامی که در مناطق جنوب شرق افغانستان زیر نظر سیا عملیات می‌کند. عرصه دیگر همکاری وی اجاره دادن یک مرکز فرماندهی و قرارگاه به نیروهای ویژه و ماموران سازمان سیا در حومه شهر قندهار است. این مرکز سابقا مقر فرماندهی ملاعمر، رهبر طالبان، بوده که پس از تغییر رژیم افغانستان برادر حامد کرزی آن را به مالکیت خود درآورده است.

مورد دیگر از خدمات احمدولی کرزی ترتیب دادن تماس و گاه ملاقات بین ماموران آمریکایی و طالبان است. در حال حاضر که آمریکا می‌کوشد بخشی از طالبان را به تغییر سیاست جلب کند این نقش واسطه‌گری احمدولی کرزی بسیار مهم تلقی می‌شود.

نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا از اظهار نظر در مورد مسائل مطرح شده در این مقاله امتناع کرده است. یک سخنگوی سیا به نیویورک تایمز گفته است هیچ سازمان اطلاعاتی معتبری هرگز حاضر به پذیرش یا بحث در مورد این ادعاها نخواهد شد.

نیویورک تایمز با یادآوری شرایط پس از حملات یازده سپتامبر و عملیات سرنگون کردن رژیم طالبان می‌نویسد در آن زمان دولت آمریکا با حمایت و پرداخت پول به بسیاری از جنگ‌سالاران افغان که همه گذشته مشکوک و تیره‌ای داشتند سعی کرد نیروی لازم برای شکست طالبان را تجهیز کند. ولی به مرور برای آمریکا مشخص شد که راه اصلی ایجاد ثبات در افغانستان بنای یک دولت مرکزی نیرومند و قانون‌مدار است.

اکنون با ادامه جنگ و هزینه‌های انسانی و مالی فراوانی که آمریکا برای آن می‌پردازد بسیاری از مقامات ارشد نظامی و سیاستمداران آمریکا از مناسبات ویژه با احمدولی کرزی ناراضی‌اند.

آنها می‌گویند شواهد هر چند محدود در مورد دست داشتن وی در تجارت و قاچاق مواد مخدر و همین طور ثروت‌اندوزی مافیاگونه او باعث شده که به نیرویی مشکوک و غیرقابل کنترل در جنوب افغانستان بدل شود.

به نوشته نیویورک تایمز، از نگاه دولت آمریکا قاچاق مواد مخدر یکی از عوامل ادامه بی‌ثباتی در افغانستان است و ضمن تامین منابع مالی طالبان این تجارت عامل اصلی فساد دولتی و بی‌قانونی در نواحی جنوبی کشور است. دولت آمریکا بارها حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، را تحت فشار قرار داده تا برادر خود را از منطقه خارج کرده و یا نفوذ او را محدود کند، ولی رئیس جمهور افغانستان تاکنون هیچ اقدامی نکرده است.

نیویورک تایمز از قول مقامات غربی در کابل می‌نویسد که احمدولی کرزی هدایت‌کننده بخش اعظم تقلب‌هایی است که در رای‌گیری ریاست جمهوری امسال در نواحی جنوبی افغانستان روی داده است. او با جعل آرا و حتی تشکیل حوزه‌های رای‌گیری که وجود خارجی نداشتند ده‌ها و حتی صدها هزار رای غیرقانونی را به نفع برادر خود جمع‌آوری کرده است.

احمدولی کرزی در مصاحبه‌ای مشارکت در قاچاق مواد مخدر و یا دریافت پول از سیا را تکذیب کرده است. او گفت به خاطر خدمات مستمر به دولت افغانستان از برادرش مبالغی دریافت می‌کند. او افزود که کمک‌های گوناگونی در اختیار آمریکا قرار داده است، از جمله برقراری ارتباط با شورشیانی که تمایل دارند موضع خود را تغییر داده و به دولت بپیوندند و همین طور انتقال اطلاعات. ولی وی تاکید کرد که هیچ‌گاه در قبال این خدمات پولی دریافت نکرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، گروهی از مقامات دولت افغانستان از جمله یک مقام ارشد سابق در وزارت کشور تاکید می‌کنند که شواهد لازم برای دخالت احمدولی کرزی در تجارت مواد مخدر وجود دارد، ولی نیروی انتظامی و واحد مبارزه با مواد مخدر دولت قدرت و اختیار لازم برای یپگیری این موارد را ندارد. این مقام سابق وزارت کشور افغانستان مدعی است که دولت فعلی با سقوط هر چه بیشتر در فساد و آلودگی مقامات آن به درآمد حاصل از مواد مخدر به یک عامل مهم در ایجاد نارضایتی و تقویت طالبان بدل شده است.

نیویورک تایمز در پایان این مطلب از قول برخی از مقامات اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا می‌نویسد که احمدولی کرزی از مبارزه آمریکا با سایر قاچاقچیان بزرگ و نابود ساختن شبکه‌های دیگر بهره جسته و نفوذ خود در این تجارت پرسود را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG