لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

پس از فیس‌بوک، یوتیوب نیز در پاکستان مسدود شد


راه‌پیمایی در اعتراض به صفحه «روز طرح محمد» در فیسبوک در حیدر آباد پاکستان، ۳۰ اردیبهشت
راه‌پیمایی در اعتراض به صفحه «روز طرح محمد» در فیسبوک در حیدر آباد پاکستان، ۳۰ اردیبهشت
روز پنج‌شنبه، سی‌ام اردیبهشت، و یک روز پس از مسدود شدن فیس‌بوک در پاکستان به دلیل صفحه «روز طرح محمد»، دولت پاکستان وب‌سایت اجتماعی یوتیوب را نیز مسدود کرد.

دولت پاکستان روز چهارشنبه در واکنش به انتشار صفحه‌ای در وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک با عنوان «روز طرح محمد» که از همه می‌خواهد طرحی از پیامبر اسلام بکشند این صفحه را برای مدتی نامحدود مسدود کرد.

به دنبال باز شدن صفحه «روز طرح محمد» در فیس‌بوک، طرفداران این صفحه در یوتیوب نیز ویدئوکلیپ‌هایی در حمایت از این صفحه به اشتراک گذاشته‌اند.

مقامات پاکستان در بیانیه خود علت مسدود شدن وب‌سایت یوتیوب توسط اداره مخابرات پاکستان را «رشد محتوای توهین‌آمیز به مقدسات» در این وب‌سایت عنوان کرده‌اند.

مسئولان اداره مخابرات پاکستان می‌گویند پس از به کار بردن تمامی تدابیر موجود، از جمله «استفاده از کانال‌هایی نظیر فیس‌بوک و یوتیوب، برای بیان اعتراض و جلوگیری از نمایش مطالبی با محتوای زیان‌آور در وب‌سایت‌های مذکور»، در نهایت تصمیم گرفته شد که این وب‌سایت‌ها مسدود شود.

در یکی از آخرین ویدئوهایی که توسط یکی از حامیان صفحه «روز طرح محمد»، در روز پنج‌شنبه در یوتیوب به اشتراک گذاشته شده گفته می‌شود: «همکاران من، طغیان ادامه دارد. به دنبال مسدود شدن وب‌سایت فیس‌بوک توسط پاکستان تنها به خاطر صفحه «روز طرح محمد»، امروز آن‌ها سانسور خود را تا یوتیوب، ویکی‌پدیا و بیش از ۴۵۰ وب‌سایت دیگر گسترش داده‌اند. آنها همه جا به دنبال ما هستند. این نتیجه کار شماست، شما مردمی که مایل به اقدام عملی هستید. این‌ها نتیجه عمل جمعی شماست. این پیروزی از آن شماست؛ اما نباید دست نگاه داشت.»

این ویدئو در طول یک روز حدود ۲۳ هزار نفر بازدیدکننده داشته است.

میمی سالپووار که صفحه موسوم به «روز طرح محمد» را در فیس‌بوک به راه انداخته است می‌گوید پس از تماشای قسمتی از سریال کارتونی «ساوت پارک» که در آن نام پیامبر اسلام برده می‌شود این ایده به ذهنش خطور کرده است.

چندی پیش به دنبال پخش سریال کارتونی معروف «ساوت پارک» در اواخر فروردین‌ماه که در آن محمد، پیامبر اسلام، با لباس مبدل نمایش داده شده بود، یک وب‌سایت متعلق به مسلمانان افراطی در پایگاه خبری خود به سازندگان این سریال هشداری شدیداللحن داد.

همچنین در سال ۲۰۰۵ انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در یک روزنامه دانمارکی اعتراض شدید مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخت.
XS
SM
MD
LG