لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

کشته‌شدگان شنبه: دست‌کم ۱۹ نفر، تاییدنشده ۱۵۰ نفر


ناآرامی در تهران، روز شنبه، هشتمین روز
ناآرامی در تهران، روز شنبه، هشتمین روز
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان شنبه‌شب در گزارشی شمار کشته‌شدگان در ناآرامی‌های روز شنبه در تهران را که ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود، دست کم ۱۹ نفر اعلام کرد.

سی‌ان‌ان در گزارش خود اعلام کرد که آمار ۱۹ نفر کشته در جریان ناآرامی روز شنبه را از منابع بیمارستانی به دست آورده، اما در عین حال اعلام کرد که آمار تاییدنشده حاکی از آن است که ۱۵۰ نفر در جریان اعتراضات جان باخته‌اند.

از آنجا که جمهوری اسلامی تمام خبرگزاری‌های خارجی مستقر در ایران را از انتشار اخبار ناآرامی‌های اخیر منع کرده است، تاکنون هیچ خبرگزاری مستقل نتوانسته است رسما این آمار را تایید یا رد کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، روز شنبه هزاران نفر در تهران برای شرکت در راه‌پیمایی اعتراضی که از سوی میرحسین موسوی اعلام شده بود به سوی میدان انقلاب روانه شدند، اما پیش از ورود به میدان با سد نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شدند.

این شبکه تلویزیونی به نقل از شاهدان عینی می‌گوید پلیس ایران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور، باتوم، و جریان قوی آب استفاده کرده و سپس به «شلیک مستقیم» متوسل شده است.

خبرگزاری‌های ایرانی و تلویزیون دولتی ایران نیز تاکنون آمار دقیقی را از تلفات و مجروحین اعتراض روز شنبه گذشته ارائه نکرده‌اند، و تنها خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون پرس تی‌وی وابسته به تلویزیون دولتی ایران می‌گوید روز شنبه ۱۰ نفر در ناآرامی‌ها جان باخته‌اند.

پرس تی‌وی روز یک‌شنبه گفت که روز گذشته در تهران ۱۰ نفر در جریان برخورد میان پلیس و نیروهای امنیتی و «گروه‌های تروریستی» کشته‌ و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران خارجی و داخلی پس از اعلام نتایج انتخابات ایران را «باثبات‌ترین کشور دنیا» توصیف کرد. همچنین بر اساس فیلم‌ها و عکس‌هایی که تاکنون از ناآرامی روز شنبه در شبکه جهانی اینترنت قرار گرفته است، غالب افراد درگیر در این ناآرامی‌ها و اعتراضات مردم کوچه و خیابان هستند.

تلویزیون دولتی ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود که وزارت اطلاعات دولت نهم چند عضو سازمان مجاهدین خلق ایران را به اتهام «فعالیت‌های تروریستی» از جمله آتش زدن اتوبوس‌ها و تخریب اموال عمومی دستگیر کرده است.

تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران که وزارت کشور دولت نهم محمود احمدی‌نژاد را پیروز آن اعلام کرده است روز شنبه علاوه بر تهران در شهرهایی چون اصفهان و شیراز و رشت نیز ادامه یافت.

این تظاهرات یک روز پس از آن انجام شد که آیت الله علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی در طول خطبه‌های نماز جمعه دست کم سه بار صریحا هشدار داد که درصورت ادامه اعتراضات مسئولیت هرگونه خون‌ریزی به عهده افراد و «فرماندهان» پشت صحنه این ماجرا خواهد بود.

میرحسین موسوی روز شنبه در بیانیه‌ای خطاب به هواداران خود ضمن آن که بار دیگر خواستار ابطال نتایج انتخابات شد. برخی از خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که طبق گفته شاهدان عینی، وی در سخنانی در میان هوادارانش اعلام کرد که خود را برای شهادت آماده کرده و از مردم خواست که در صورت دستگیری‌اش دست به «اعتصاب سراسری» بزنند. تاکنون منابع داخل ایران چنین سخنانی را تایید نکرده اند.
XS
SM
MD
LG