لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

یکی از کارکنان توتال: پسر هاشمی رفسنجانی از ما رشوه می گرفت


این نخستین بار نیست که مهدی هاشمی به دریافت رشوه متهم شده است.
این نخستین بار نیست که مهدی هاشمی به دریافت رشوه متهم شده است.
يکی از مقام های اجرايی شرکت عظيم توتال، در بازجويی های هفته گذشته گفته است که اين شرکت، برای امضای قراردادی به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رشوه ای دهها ميليون دلاری داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام های رسمی دادگستری فرانسه، همچنين اعلام کرده اند که کريستوف دمارژی، مديرعامل توتال که به پرداخت رشوه به مقام های ايرانی متهم شده، اجازه برقراری تماس با اکبر هاشمی رفسنجانی، يا مهدی هاشمی رفسنجانی (فرزند کوچک وی) را ندارد.

پس از ۲۴ ساعت بازداشت وبازجوئی مقدماتی از مديرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه، فيليپ کورووا، بازپرس مسئول رسيدگی به اين پرونده روز جمعه اعلام کرد که مديرعامل توتال رسماً مورد بازجويی قرارمی گيرد، و سپس پرونده ای برای محاکمه ی وی گشوده خواهد شد.

به نوشته رسانه های فرانسوی، شرکت نفتی توتال، با هدف تضمين پيروزی درمناقصه قرارداد توسعه ميدان گازی پارس جنوبی، مبالغی را در سال ۱۹۹۷ ميلادی به مقام های ايرانی پرداخت کرده است.

اما آنچه که بيش از اين خبر، روز گذشته توجه محافل خبری، قضائی و اقتصادی را جلب کرد، به ميان آمدن نام نخستين مقام ايرانی بود که از او به عنوان «دريافت کننده رشوه» ياد شده است.
این نخستین بار نیست که در کشورهای اروپایی، نام مهدی هاشمی، در یک پرونده فساد مالی در ارتباط با پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی مطرح شده است. پیش از این در نروژ نیز شرکت نفتی استات اویل متهم شد که برای امضای قراردادی در این پروژه به مهدی هاشمی رفسنجانی، رشوه پرداخت کرده است


به گزارش خبرگزاری فرانسه، درطول ۲۴ ساعت بازجوئی از«کريستوف دُمارژُری» و چهارتن از کارکنان عاليرتبه پيشين و امروز توتال، يکی از اين چهارتن که نامش فاش نشد، به بازپرس اعلام کرده است، شخصی که به عنوان واسطه اين مبلغ را در۱۹۹۷ و پيش ازامضای قرارداد دريافت کرده، منشی «مهدی هاشمی رفسنجانی»، پسر علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس جمهوری اسبق ايران بوده است.

براساس همين گزارش، اين شخص، مقيم سوئيس، و دارنده يک حساب بانکی در يکی از بانک های آن است و مقامات سوئيسی پس از واريز شدن مبالغ هنگفتی به حساب وی، به منبع ارسال پول مشکوک شده و پس از تحقيقات لازم، دريافتند که اين مبلغ از جانب شرکت نفتی توتال به حساب وی واريزشده است.

هر چند که نام کسی که از منشی مهدی هاشمی رفسنجانی به عنوان «رشوه گيرنده» ياد کرده منتشر نشده است اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار نفری که از آنها بازجويی شد، اين افراد بودند: «روبرت کاستِنی» مديرامورمالی، «فيليپ بواسو» رييس شعبه توتال درايران، «ميشل نِيلی» مسوول بهره برداری ازگاز پارس جنوبی در شرکت توتال و «پاتريک رمبو» از کارکنان سابق شرکت توتال.

منابع نزديک به اين پرونده به خبرگزاری فرانسه اعلام داشته اند که درطول بازجوئی های مقدماتی، نام هاشمی رفسنجانی ها، پدر و پسر، به عنوان «شرکای احتمالی رشوه خواری» در امضای قرارداد پارس جنوبی و توتال به ميان آمده است.
نام خانواده هاشمی رفسنجانی با صنایع نفتی ایران همواره تکرار شده اما هیچ گاه خطر جدی برای آنها به همراه نداشته است.


همين منابع اشاره کرده اند که ۳۰ ميليون يورو از کل مبلغ پرداختی که ۶۰ ميليون يورو اعلام شده بود، از طريق دبی، به خانواده ی رفسنجانی ها ارسال شده است. اين مبلغ در گزارش خبرگزاری های معتبر ديگر، دهها ميليون دلار ذکر شده است.

این نخستین بار نیست که در کشورهای اروپایی، نام مهدی هاشمی، در یک پرونده فساد مالی در ارتباط با پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی مطرح شده است. پیش از این در نروژ نیز شرکت نفتی استات اویل متهم شد که برای امضای قراردادی در این پروژه به مهدی هاشمی رفسنجانی، رشوه پرداخت کرده است.

واکنش کارگران توتال


درهمين حال، درشرکت نفتی توتال، «CGT» مهمترين سنديکای کارگران توتال، دراين مورد واکنش نشان داد.

دبيراين سنديکا گفت: «تحت بازجويی قرارگرفتن رييس گروه توتال، مشکل مهمی برای اعتبار آيندهگروه ايجاد خواهد کرد و آن اينکه، آيا درآينده، موسسات و يا کشورهای ديگر، به توتال اعتماد خواهند کرد يا نه.»

«کريستوف دمارژری» دراين مورد بدون اشاره به جزئيات پرونده گفت که اعتماد به نفسش را حفظ کرده و ترجيح می داد که چنين اتفاقی رخ نمی داد.

کمپانی توتال، که از حيث درآمد و سود سالانه، با فاصله بسياری، بزرگترين شرکت فرانسوی به شمارميرود، دريک بيانيه رسمی اعلام داشت که از مديرعامل خود حمايت می کند و افزود، توتال همه معاملاتش را دريک روند قانونی انجام داده است.
XS
SM
MD
LG